Hallå hallå, som en glad amatör är jag lycklig att ha hittat hit till det här forumet! Jo jag har i uppdrag att inreda en stallvind till en "verksamhetslokal" och skulle vara tacksam för lite coaching igenom arbetet, så jag startar den här tråden och fyller på med bilder och frågor vart efter det fortlöper.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser vinden ut och då jag är sådär händig i 3d-visualisering så har jag skapat denna bild på hur jag vill ha det ungefär, dock så vill jag att väggar och tak ska vara råspånt/träplankor istället för gips som ni ser på bilden.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har läst tråden om vindsbygge men det är så mycket som jag inte fattar där så vi tar det från grunden här :) jo vad anser ni ?

Tänkte börja med att lägga golvet med 27 mm råspont så att det finns yta att vistas på, därefter antingen öppna upp gaveln för dörr och fönster och altanen m trappa upp som ska byggas på utsidan (bildförslag på utformning/design emottages gärna) och sen när fönster/dörr och altan är färdiga fortsätta med innermiljön, sätta läkter mellan takstolarna, masonitboards på insidan, isolering, fuktspärr och sen råspont som innervägg. Vad tycker ni om ordningen i den planen ?

Har förstått att det där presenningsliknande som är ovan takstolarna inte bör ligga an mot boarde så fått rådet att fästa lister längs med boarden i vertikal riktning för att det ska bli en typ 50 mm luftspalt emellan.

Redigerat:
Du kan börja med att undersöka om takstolarna är byggda för att det skall vara värksamhet där.
Därefter kan du fråga kommunen om de vill att du söker bygglov för ändrad användning enligt Pbl 9 kap. 2§ 3 a och b.

Som Haavard skriver är det inte säkert att takstolarna är dimensionerade för mer last än taktäckning/snö/vindlaster. Detta måste först kollas. Sedan vore det bra med en måttskiss som visar hur högt det är till nock, hur bred vinden är, vad det är för lutning på taket (och för att man ska slippa räkna, vad är takhöjden vid bärarmarna.

Kul projekt för en "glad amatör" :)

Jag blir lite misstänksam när jag ser hur takduken hänger mellan takstolarna på vänstersidan av den första bilden.
Takduken är ju till för att fånga upp kondens.
Som den ligger nu kommer väl vatten att bli stående i vecken, frysa till is och på sikt punktera duken?
Med fuktskador som följd.
I alla fall sedan sedan när det är isolerat.

Vad är det för takbeläggning, plåt?

Och ett tips i förbifarten när du bygger trappa och altan:
Se till att det blir barnsäkert med räcken osv!
Och jag tror att alla glasytor som går ner under 60 cm höjd över golvet skall vara i härdat glas.

Redigerat:
Är det / kommer det bli en "kommersiell" lokal eller privat ? ( med tanke på ordet "stallvind", stall är väl tämligen ofta kommersiella verksamheter.)
Kanske finns då andra krav på inredningen, brandskydd, utrymningsvägar osv.

Hej!

Jag står inför samma tanke. Dvs vill isolera taket och stänga av höloftsdelen från resten av ladan. Jag har plåttak med en liknande duk på insidan och vill på insidan sist ha råspont. Vad skall det vara mellan plåt och spont?när ovan nämnda plan bra?
Vem kan man be om kontroll av bärighet av takstolar? Har kommunen den expertisen eller tar man in en byggare?

peternicklas
KnockOnWood skrev:
Och jag tror att alla glasytor som går ner under 60 cm höjd över golvet skall vara i härdat glas.
Finns en sådan regel, men gäller den inte endast för markplan?

Loftet skrev:
Hej!

Jag står inför samma tanke. Dvs vill isolera taket och stänga av höloftsdelen från resten av ladan. Jag har plåttak med en liknande duk på insidan och vill på insidan sist ha råspont. Vad skall det vara mellan plåt och spont?när ovan nämnda plan bra?
Vem kan man be om kontroll av bärighet av takstolar? Har kommunen den expertisen eller tar man in en byggare?
Gällande bärighet så kontakta en byggingenjör.

• Gilla
Loftet
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Finns en sådan regel, men gäller den inte endast för markplan?
Självklart är det farligare att ramla ut ju högre upp det är.

BBR 8:35 – Glas i byggnader

Glas som är oskyddade och så placerade att personer riskerar komma i kontakt med dem, ska utformas så att risken för personskador begränsas. Glasytor och infästningar ska tåla dynamisk påverkan av en människa.

BBR 8:352 – Skydd mot fall genom glas

Glasytor ska utformas så att risken för att falla ut genom glasytan begränsas. Fallrisk anses föreligga om fallhöjden är mer än 2,0 m till underliggande mark eller golv och avståndet mellan glasytans underkant och golv eller mark är mindre än 0,6 m. Se punkt 4 i illustrationen.

BBR 8:353 – Skydd mot personskador

Glasytor ska utformas så att risken för personskador begränsas. Gäller glasytor i enskilda bostadslägenheter om avståndet från glasytans underkant till golv eller mark är mindre än 0,6 m. Se punkt 1 och 2 i illustrationen.

Takhöjden ser ju ut att bli ett problem. Jag antar att du vill ha in lite isolering om det skall vara "bostadsyta".

Angående att lägga golv på takstolarna. Borde inte det kunna lösas relativt enkel med att bara lägga i fler golvreglar? Det ser ju ut att ligga en regel i mellan varje takstol nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.