Vi har ett hus från c:a 1860 med trista betongpannor på taket som ska bytas mot tegelpannor. Tid och ork för att jaga gammalt tegel finns inte riktigt, så troligen får det bli nytt. Vittinge Original är förstås ett alternativ, men det finns ju även diverse falsade varianter som Bender Hansa. Jag inser att falsat blir tätare och ligger stadigare, samt att det är dyrare, men hur blir resultatet rent utseendemässigt om det är den traditionella looken man är ute efter?

Glömde säga att det förstås ska vara enkupigt!

Stilmässigt är vanliga vitting 1-kupiga snyggast

Alt. Finns en dansk modell som är lite flackare som dom gamla handslagna oftast är.

Falsat utan tvekan ofalsat ligger något otroligt dåligt så kulle aldrig lägga enkupigt ofalsat.

Kan rekommendera Monier Nortegl snygga och ligger bra och till skillnad från många andra falsade enkupig pannor så går dom att skjuta om man behöver gör något på taket.

Falsade pannor passar inte tidsmässigt

även om dom är bättre passform och täthet på

Traume skrev:
Falsade pannor passar inte tidsmässigt
Jo vist är det så men jag tycker ofalsat ligger så dåligt å är så otätt att det är värt utseendes skillnaden.

• Gilla
Martinern
  • Laddar…
Om det ligger dåligt är dom inte lagda rätt.
alt. till ofasade pannor skulle va falsat tak

Härligt med debatt! Den danska, är det Höjslev? Tycker den till formatet är mer lik de originalpannor vi har på uthuset (som är handslagna). Vittingepannorna är mer långsmala. Men hur är Höjslev till färgen? Är den för starkt röd för att passa på ett gammalt trähus?

Den jag tänkte på var Nortegl, med den är borttagen nu när både vittinge och nortegl ingår i Monier.
Verkar bara vara Vitting kvar

Höjslev var riktigt snygg:thumbup:

Helt klart falsat

Jag var och tittade på lite pannor i dag och tycker Bender Hansa har en för kraftigt röd färg. Den känns också plastigare på något sätt jämfört med Vittinge. Ska försöka spana in Monier Nova också. Andra förslag eller åsikter?

Monier Nortegl är väldigt snyggt och praktiskt som jag nämnde.

Monier KDN VH är en väldigt snygg panna som gör sej bra på gamla hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.