Vår 1970-talsvilla har plåtyttertak och har nyligen besiktats. Om jag fattade saken rätt finns skivor under takplåten för att fånga upp kondensen och leda ut kondensen ut mot takets långsida. Besiktningsmannen konstaterade att dessa kondensskivor inte är fastmonterade på rätt sätt med påföljd att de rört på sig, vilket i sin tur medfört att kondensvatten runnit/droppat ner på kallvindens golv (isolerat). Besiktningsmannen påstod vidare att för att komma åt att åtgärda detta (montera nya kondenskivor efter det att plast monterats mot yttertaket) måste man gör detta från yttertakets ovansida, dvs först demontera takplåten. Är detta ett korrekt påstående? Är det inte möjligt att göra detta från takets undersida (även om det är trångt att arbeta från det hållet)?
 
Svårt att bedöma utan att se det på plats, och veta mer exakt vad det är för lösning som är föreslagen.
Kanske ska det monteras någon form av skarvförband efter att skivorna monterats.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.