Har haft en vattenläcka i taket i min 60-tals villa.
Efter att jag tätat så lät jag det torka ordentligt.
Det är lite av en takstol som är murken. som jag ska renovera vid takbyte och lite efter väggen.
Det som är i väggen är väldigt lite. dessutom är det på innervägg i ett pannrum. kommer dock inte åt det så lätt att åtgärda då det är halv inne i innertaket. jag hamnar på att riva ganska rejält om jag ska ha bort det.
Så min fråga. finns det risk att det murkna sprider sig eller ska jag det vara kvar.??

Om det är murket, så är det troligen en rötsvamp som angripet träet. Typiskt blir det poröst och lätt att trycka in en knivspets, och bryter du loss en bit så spricker det inte längs några fiber utan det bara kommer loss en bit trä. Rötsvampar sprider ju sig med sporer, så visst kan det spridas till andra delar av byggnaden. Däremot om det är torrt så kommer svampen troligen inte att växa vidare. Och rötsvampsporer finns ganska gott om överallt, så det är nog inte så att ditt hus nu är "infekterat" mer än andra hus om jag får gissa. Dock, jag är ingen expert, så är du orolig så kontakta t.ex. http://www.svenskttra.se/" och hör med dem! Och posta gärna vad du får höra. :) )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.