Hej!
Jag och sambon ligger i förstadiet för att renovera övervåningen på vårat sutteränghus.
Vi vill riva en del väggar och då kom frågan om bärighet upp.
Jag vet dom vanliga råden med att kontakta konstruktör för expertishjälp vilket jag tänker göra men iom att bygget ligger 2-3 år bort pga pengabrist blev jag nyfiken och ville kolla om det fanns nån expertis här som har en liten aning.
Bjälklaget ser likadant ut i verkligheten som på ritningarna.
Beklagar kvalitén på bilderna då scannern vägrade sammarbeta
Huset:
Takbjälklaget på ritningarna:
Väggarna som vi skulle vilja riva samt innervägg som ska ändras lite i utformningen:
Då är the million dollar question: Är taket självbärande eller måste jag stadga upp öppningarna när jag gör dom?
Varmt tack för visat intresse /Adam
Jag och sambon ligger i förstadiet för att renovera övervåningen på vårat sutteränghus.
Vi vill riva en del väggar och då kom frågan om bärighet upp.
Jag vet dom vanliga råden med att kontakta konstruktör för expertishjälp vilket jag tänker göra men iom att bygget ligger 2-3 år bort pga pengabrist blev jag nyfiken och ville kolla om det fanns nån expertis här som har en liten aning.
Bjälklaget ser likadant ut i verkligheten som på ritningarna.
Beklagar kvalitén på bilderna då scannern vägrade sammarbeta
Huset:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takbjälklaget på ritningarna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggarna som vi skulle vilja riva samt innervägg som ska ändras lite i utformningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är the million dollar question: Är taket självbärande eller måste jag stadga upp öppningarna när jag gör dom?
Varmt tack för visat intresse /Adam
Nu är jag inte konstruktör men spontant skulle jag säga att de där väggarna troligen inte bär någonting (nämnvärt) av takstolarnas vikt eftersom de ligger i samma riktning. Spannet är inte så våldsamt stort och skulle det behövts något stöd i mitten så hade det funnits en mer stabil vägg i mitten av huset (alltså parallell med långsidorna).
Hjärtväggar är väl alltid utmärkta på ritningen? Den nyaste delen av mitt hus har en hjärtvägg som går parallellt med takstolarna. Byggnaden är uppförd 1979 och denna vägg är märkt "bärande vägg" på ritningarna. Dock är jag ytterst tveksam till att den faktiskt skulle vara bärande för just taket, då det är en liten byggnad utan övervåning. Jag misstänker att det är grundmuren under den aktuella väggen som avses bärande, då golvbjälklaget ligger längs med byggnaden.
Jag skulle inte oroa mig för att sätta sågen i de markerade väggarna på TS ritning. Men jag hade kanske kollat med en takstolsbyggare för att vara extra säker.
Jag skulle inte oroa mig för att sätta sågen i de markerade väggarna på TS ritning. Men jag hade kanske kollat med en takstolsbyggare för att vara extra säker.
Hur ser innertaken ut? Om du tar bort en taklist kanske du kan se om innertaket fortsätter ovanför väggen och in till angränsande rum.
I så fall har man ju satt upp innertaket innan väggen byggdes och då bör den ju inte vara bärande.
I så fall har man ju satt upp innertaket innan väggen byggdes och då bör den ju inte vara bärande.
Har nyligen haft möjlighet att se det då jag målade om ett rum. Taket slutar vid väggen vad jag kan se.danne_08 skrev:
Tveklöst är den takstolen självbärande och behöver stöd bara vid ändarna.
(Dvs OM den är byggd som den är ritad )
Den verkar vara hämtad direkt från Takstolsboken eller dess föregångare.
Jag skulle inte tveka det minsta innan jag rev en innervägg eller flera.
(Dvs OM den är byggd som den är ritad )
Den verkar vara hämtad direkt från Takstolsboken eller dess föregångare.
Jag skulle inte tveka det minsta innan jag rev en innervägg eller flera.
Klicka här för att svara
