Hej Kunniga människor

Köpte en kåk som enligt besiktningsmannen hade bra struktur.
Nu vid byte av några spruckna pannor syns det att nocken antingen skuvat sig lite åt ena sidan
eller sänkt sig. Svårt för mig som lekman att säga.
Taknocken som syns inifrån är en fet gammal stock från sekelskiftet.
Jag tror inte den rör på sig speciellt mycket. Taket inne ser ok ut vid nocken.
Ingen fukt eller fläckar. Observerade en fuktfläkt dock vid en dörr post nära öppna spisen/skorsten.
Den var dock snustorr.

Så frågan är: Vad kan det vara och hur enklast skall jag åtgärda detta?
Plåtvinken över nocken?
hitta större nock pannor?
flytta de befintliga så de täcker översta raden på respektive sida? Nocken verkar inte vara centrerad.

Jag antar de har spikat på en hyfsat ny 2*4 nångång på den gamla original stocken.

Hjälp, jag känner mig orolig.

File_000.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

File_000(3).jpeg
Skapa konto

File_000(2).jpeg
Skapa konto

mvh

Det där ser ju inte så bra ut, regn kommer in via spalten mellan nock och tak, det finns nockband som du kan lägga it. det borde täta glipan.

Ser ju helskumt ut. Antingen har taket sjunkit men inte skorstenen/nockbalken eller så har man i samband med plåtarbetena lagt på en kilformad regel under nockpannorna. Bara några meter längre bort ser det ju helt okej ut! Samtidigt ser det nästan ut som om avståndet mellan övre takpanneraderna är för stort för nockpannorna, men bilderna kanske ljuger?

Lösning? Ingen aning, åtminstone inget mindre omfattande än att lägga om hela taket för att få upp takpannorna lite högre upp och in under nockpannorna. Ljuger bilderna om bredden mellan takpanneraderna kanske det går att sänka nockbalken lite så nockpannorna täcker glipan bättre. Då får du nog även justera plåten vid skorstenen lite för att funka med nockpannan.

Ser ju snarare ut som någon ärkeklant varit i farten. Nockpannan ska ju till att börja med ligga under skorstensplåten...

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Nockpannan ska ju till att börja med ligga under skorstensplåten...
Såklart. :rolleyes: Återstår bredden mellan takpannorna och höjden på nockbrädan de två metrarna (?) närmast skorsten...

Inne i rummet vid skorsten ser allt bra ut. Inget säckande tak eller fukt. Väldigt grov stock som är takbalk , typ 40 cm
PÅ sidan som inte syns på fotona täcker nockplattorna takraden perfekt.
Verkar som nocken dragit sig åt ett håll så att glipan uppstått.
Nockband eller plåt för att täta inför vintern?
Sen får jag se vad som är bäst.

Tycker det ser ut som att de 10-15 närmsta nockpannorna från skorstenen och ut är rubbade/ändrade utifrån smutsranden på översta pannraden att döma. Plocka bort de nockpannorna och se om du inte kan få det bättre. Skorstensplåten ser misstänkt nyare ut än taket så gissningsvis har man misslyckats kapitalt att lägga tillbaka dem.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Skulle se över både plåtarbetet vid skorstenen och nockraden från fönsterkupan (?) och emot skorstenen.. Ser ut som nått hänt däremellan..nyare/andra pannor? Har taket "satt sig" på nått vis? Ser inte riktigt ok ut :/

Men är ingen expert!

Lycka till mvh Sandra

Ska du fixa provisoriskt för vintern föreslår jag en lagom tjock plåt som viks över nockbrädan UNDER nockpannorna. Tillräckligt bred för att täcka glipan mellan nockpannor och takpannor men inte så bred att den riskerar att bli ett vindfång i händelse av storm. Dra fast den väl i nockbrädan, hellre från sidorna än uppifrån. Om möjligt, forma plåten efter takpannorna för att minska vindfånget. Peta in sista nockpannan under plåten.
När du ändå är uppe och plockar bort nockpannor för det jobbet, ta bilder på hur nockbrädan ser ut, både uppifrån och från sidan.

På sista bilden ser det ut som att de 14 nackpannor som ligger närmast skorstenen är bytta till nya. Kan det vara så att dessa är mindre/kortare/grundare, eller hur man ska uttrycka sig, än de ska vara? Hur ser pannorna ut från och med nr 15 och bortåt?

Ska pannan ligga under plåten...... Det är olika hur det blir med det, beroende på hur det ser ut runt skorstenen, lägger du beslaget över pannan i detta fall får du ett jättestort hål hela vägen längst med skorstenen där det blåser snö inunder.

Undra sa flundra om inte nochbrädan vridit sig du kanske kan lossa nockpannorna hela vägen och slå på en läkt på nochbrädan så du kan förskjuta nockpannorna lite för att täcka mellanrummet beroende på om det finns att ta från andra sidan.

Annars kan du köpa plåtnock hos plåtslagaren som är måttad efter din nock.

Jag får hit en plåtslagare som lägger plåtnock 2 meter på varje sida om skorsten. Borde ju täppa till inför vintern.
I vår får jag kolla om jag inte kan göra som 19magnus säger.
Antingen rikta nockbrädan eller slå på en läkt så att pannorna kan centreras. Om nu inte det är för brett mella pannorna på översta raden.
Frågan är bara hur plåtslagaren skall täta mella skorstensplåten och den nya plåtnocken på bästa sätt??

Tack so far. :)

S
leacim skrev:
Jag får hit en plåtslagare som lägger plåtnock 2 meter på varje sida om skorsten. Borde ju täppa till inför vintern.
I vår får jag kolla om jag inte kan göra som 19magnus säger.
Antingen rikta nockbrädan eller slå på en läkt så att pannorna kan centreras. Om nu inte det är för brett mella pannorna på översta raden.
Frågan är bara hur plåtslagaren skall täta mella skorstensplåten och den nya plåtnocken på bästa sätt??

Tack so far. :)
gör så att du lyfter flera pannor på flera ställen och kolla takets behov av reperation

Jag är nog lite mindre alarmistisk än en del andra här. Ok, nockpannorna är för smala, alternativt nockbrädan för bred (och därför hamnar översta pannraden för långt ut) . Men att därför tala om att lägga om taket helt låter verkligen som en överreaktion. Kanske också att sättplåtnock istället.

Det blir ett ganska stort "hål" in i kupan på enkupigt tegel vid nocken. Det är väldigt vanligt att det inte är tätat. Det finns ju takpapp under och det är mycket små mängder vatten här uppe. Detta tak är dessutom brant.

Så jag skulle se till att nockpannorna täcker ordentligt men stanna där. Vill man ha hängslen och livrem sätter man någon nocktätning.

Vi har själv en liknande variant, även om nockpannorna ligger rätt. Taket lades om för några år sedan. Helt friskt däruppe efter 50 år med denna lösning så vi körde samma igen. Gamla lösningen saknade dessutom takpapp över nocken. Ändå inga problem. Detta fixade vi dock till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.