Jag har köpt ett fritidshus (byggt ca: 1900, placering vid hav) som är vinterbonat och ganska snabbt insåg jag att en helrenovering av taket var på sin plats. Med det sagt har jag rivit bort allt ner till stolarna och lagt ny spont, duk, läktat upp och skaffat nytt tegel.
Jag ska precis sätta på nockpannor och har funderat lite kring ventilation. Nästa projekt blir för mig att isolera innertak för att göra sovloft på det som nu är kallvind.
Som det är nu har jag borrat och satt in mögelstoppers mellan varje takstol. I topp ligger de under andra pannan och inte i absoluta toppen då jag inte ville borra hål där duken överlappar över nock. I botten ligger de under tredje pannan nerifrån sett och där är jag rätt nöjd. Jag kan känna lite oro över att de övre mögelstopprarna ligger lite väl lågt ner och kan orsaka att mycket luft fastnar vid nock.
När jag vidare läser på om hur många har ventierad nock med två nockbrädor som har spalt genom sig samt plast som ligger under översta bärläkten undrar jag om jag borde passa på och göra om eller om det är överförsiktighet. För mig går duken upp till nock på båda sidor med en halv bredds duk som ligger överlappat över nocken. Bärläkten ligger på duk och går upp mot en vanlig regel som jag satt som nockbräda. Jag har köpt nocktätning i form av plastkåpor på Bauhaus som jag kommer sätta under nockpannorna men de skyddar mest för löv och vind.
Vad jag verkar sakna när jag läser på är:
1: byggplast som ligger över nockbräda och fastklämd under översta bärläktraden
2: luftspalt genom nockbrädan för att låta luft vandra från ena sidan till andra
alt.
3: ventilationshål på gavlarna
Jag är inte alltför orolig då jag inte ser att det borde innebära några störra problem men vill ändå få fler tankar kring detta.
Framledes tänkte jag sätta läkt på insidan av taket mot sponten för att säkra upp en 25mm luftspalt varpå jag lägger masonitskiva, isolering och fuktspärrsplast. Därefter kan jag sätta upp ett fint innertak och därmed ha en beboelig vind. För att det ska bli bra vill jag därför nu när jag ändå är mitt i att renovera hela yttertaket försäkra mig om att jag gör det så riktigt och väl som möjligt.