Vi ska börja ta in offerter på takbyte, det är dock ingen akut panik. Huset är ett enplans vinkelhus på cirka 140kvm + att taket går ut i vinkelhörnet över uteplatsen. Byggt -79.

Idag ligger betongpannor.

Vad är rimligt för ett sånt takbyte? Alltså rör det sig om 90' efter ROT eller 150'?
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med eller utan plåt? Ca 100.000:- med plåt skulle jag tippa efter det lägre ROT-avdraget.

Max, snarare mindre än mer om det är vanliga standardpannor du ska ha.

Vi vill ha vanliga betongpannor igen. Alla plåtar och hängrännor är av hyfsat skick så det har vi inte funderat så mycket över. Men det kanske är bra att byta det också?

En annan sak jag funderar på: mellan vindskivorna och själva taket (alltså delen som sticker ut utanför huset på gaveln) finns det någon form av träskivor som har börjat se lite slitna ut. De är målade med svart täcklasyr. Är det något man kan byta?

Ett utvändigt undertak alltså? Går nog att byta utan större bekymmer.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan inte ta bild just nu men hittade denna på nätet: delen de målar här :) hos oss är det dock något plywoodliknande material som är täcklaserat.

Det uppskattade priset på runt 100', är det inkl papp och läkt också eller bara pannor och arbete?

Papp och läkt byts väl alltid om de har några år på nacken.

Passa även på att ta en rejäl funderare på om man vill förnya förändra huset genom att byta färg på takpannorna! Vi bytte från svart till rött på snickaren inrådan vilket vi blev supernöjda med! Svarta pannor bleknar oftast fortare än ljusare samt att de sväljer husts karraktär på något vis kan jag tycka så här i efterhand. Tror kanske att någon grå panna hade gjort sig bra och lyft era hus!

Lycka till

Redigerat:
Om du har någon bra snickare du litar på så är det ofta billigare att låta dom gå på löpande räkning.
Har snickaren egen ställning så brukar också det spara mycket pengar.
Ny papp och läkt är en självklarhet och personligen föredrar jag att byta plåt och vattenavrinning samtidigt så vet man allt klarar många år till...

luscious skrev:
Det uppskattade priset på runt 100', är det inkl papp och läkt också eller bara pannor och arbete?
Det är med ny papp och läkt.

Vi hamnade på runt 110.000 kr efter ROT (50%) med nya plåtar, rännor, papp och läkt.
Skorstensplåt målad bara efersom den var i bra skick.

Är väldigt inne på grå pannor faktiskt men det är klart, skulle man måla panelen vit skulle ju ett tegelrött tak göra sig snyggt också.

Vet du vad för undertak du har ? Råspont, plywood, duk ?

anders07 skrev:
Vi hamnade på runt 110.000 kr efter ROT (50%) med nya plåtar, rännor, papp och läkt.
Skorstensplåt målad bara efersom den var i bra skick.
Storlek på tak och takets beskaffenhet måste du också ange annars blir ditt pris inte jämförbart.

Vet inte alls vad vi har för något under taket faktiskt... Fanns det någon standard -79? På Myresjöhus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.