Hej

Funderar på att inreda vinden i vårt hus från 1956 byggt i Siporex / lättbetong, Vinden har full takhöjd och hade gett cirka 60-70 m2 mer boyta!

Takfoten ligger dikt an lättheten-blocken mer murbruk så det är helt tätt mellan ytterväggarna och taket, ventilationen nu är ett hål på 25X15 cm på varsin långsida vid takfoten samt ett ventilationshål vid nock.

Som jag fattat det så skall man ha en luftspalt mellan tak och isolering i varje takstolsfack, men det är ju helt tätt nertill överallt förutom på två fack, så hur kan man lösa detta ? måste man ha ventilation i varje fack eller räcker det med några cm distans mellan yttertak och isolering? Har ju ingen lust att borra 20 hål snett ut genom ytterväggarna för att få ventilation utifrån in i varje fack...

Tacksam för erfarna tips och idéer.mm

Lägger upp några bilder så kanske det är lättare att få en uppfattning 😀 tänkte ha luftspalt mot yttertaket samt bygga så att nock ventilation är med i luftväxlingen, bygger ner nocken lite typ som en låda så att luften kan röra sig fritt från gavel till gavel, frågan är räcker detta samt 2 ventilationsgaller i endast två nedre fack? Enligt kollegan skall detta räcka! Vad säger ni 😁 ?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Sätt en mögelstopp i varje fack nere vid takfot, Du borrar alltså ett hål utifrån med ett dosborr i varje fack och sätter över en mögelstopp (ett litet tak med nät) uppe mynnar luftspalten i ett gemensamt utrymme så där kan det lösas med mögelstopp i facken eller luftning i gavlarna.

• Gilla
Fin_lampa
  • Laddar…
Det var det jag misstänkte, blir nämligen skitfult utifrån sett med 511 borrhål i fasaden...måste man ha luftning utifrån i varje fack? Räcker det inte med hål i varje gavel samt ett hål i takfoten på var sida av huset som det är byggt med från början?

såg nu när jag googlade att man kunde sätta dessa i varje fack under pannorna...skitsmart, tack för tipset! ibland är man bra dum i huvudet, hur fan kunde jag inte ha tänkt på detta själv :)

Spelar det någon roll hur långt upp/ner mellan takstolsfacken man sätter möggelstoppen? Ser på google att folk satt lite olika en del uppe vid nock andra i mitten osv...

Ser nu när jag läste ditt inlägg igen Krille att du skrev längst ner vid takfoten, tack igen nu går jag å lägger mig...medan mina små hjärnceller pallar av att lyfta röven från soffan till sängen ;O

Hur går det? :)

Hej 😀

Har precis lagt klart golvet på våningen under vind, ville göra detta innan trappan kommer, trappan kommer nu i Januari så då skall den monteras å sen börjar vindsbygget i Februari ungefär...mögelstoppers sätts in juni-augusti när vi byter takpapp samt pannor. Kommer uppdatera allteftersom i min projekt tråd

Låter bra! :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.