image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jaaaahopp. Synpunkter på detta? Förslag på åtgärd?

Använd blixt eller längre slutartid föreslår jag... Jag ser/förstår inte vad det är bilden föreställer...

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Det är med blixt med mobilkamera men kan inte påverka mer än så. Det är en kallvind. Mörk panel. Det är ett nylagt 2012 tak i plåt utanpå så det läcker inte in utan det mörka är kanske ett resultat av dålig ventilation kanske?
Jag är rädd för att man måste bryta upp hela taket?

Mvh Lisa

Det är ju jättesvårt att säga något eftersom det inte syns bättre. Om du har en liten arbetslampa i halogen blir det bättre bild.
Är det ljusare mögel?
Ett tak som är lagt 2012 ska inte läcka!
Ta dit firman som gjort det och fråga dem...

Är det de vita "fläckarna" du undrar över, eller är det annan missfärgning?

Claes Sörmland
Lite Photoshop:

ljusare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser nästan mer ut som svamp...
Är kallvinden ventilerad?
Har det bytts uppvärmning i huset?

Mmm..jag tror inte att det läckt in, utan tror med på svamp..
Ja det har satts in en kamin för nåt år sedan. Det har knappt varit någon ventilation, därav vårt upptåg att öppna upp o kika :-S
Finns ingen vindslucka inne i huset.

Kan man sanera mögel?

Ja, det går men troligen behöver ni titta över ventilation i vinden. Ring försäkringsbolaget och prata med dem. De samarbetar med saneringdfirmor.

Kikade lite på våra försäkringsvillkor. De täcker endast sanering av äkta hussvamp, inget annat såsom mögel.

Är det någon som har en aning om vad det kostar att sanera?

Det kostsr några hundringar att köpa medel och spruta på. Det du mer ska fundera på är vad du ska göra för att säkerställa att klimatet på vinden är sådant att mögel inte vill växa där.

Högre temp eller lägre fuktighet.

• Gilla
Bonzonita
  • Laddar…
Jag tycker det liknar vanligt vitmögel. Om det är svamp känns det vita fuktigt och svampigt. Är det mer som ett torrt puder är det mögel. Mögel behöver egentligen inte saneras. Det försvinner om vinden ventileras. Är det svamp, så finns det medel att köpa, som man bara sprejar på.

Hur som helst ser det ut som du behöver ventilera vinden bättre.

Om taket läckte så borde det väl synas punktvis om än stora ytor, här är allt samma, spånt, takstolar brädan under samt isolering vilket borde väl tyda på fuktig luft.
Kanske en avfuktare vore bra, hur ser ventilationen ut?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.