Det är med blixt med mobilkamera men kan inte påverka mer än så. Det är en kallvind. Mörk panel. Det är ett nylagt 2012 tak i plåt utanpå så det läcker inte in utan det mörka är kanske ett resultat av dålig ventilation kanske?
Jag är rädd för att man måste bryta upp hela taket?
Mvh Lisa
Jag är rädd för att man måste bryta upp hela taket?
Mvh Lisa
Det är ju jättesvårt att säga något eftersom det inte syns bättre. Om du har en liten arbetslampa i halogen blir det bättre bild.
Är det ljusare mögel?
Ett tak som är lagt 2012 ska inte läcka!
Ta dit firman som gjort det och fråga dem...
Är det ljusare mögel?
Ett tak som är lagt 2012 ska inte läcka!
Ta dit firman som gjort det och fråga dem...
Produkter som diskuteras: "arbetslampa"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Är det de vita "fläckarna" du undrar över, eller är det annan missfärgning?
Mmm..jag tror inte att det läckt in, utan tror med på svamp..
Ja det har satts in en kamin för nåt år sedan. Det har knappt varit någon ventilation, därav vårt upptåg att öppna upp o kika :-S
Finns ingen vindslucka inne i huset.
Kan man sanera mögel?
Ja det har satts in en kamin för nåt år sedan. Det har knappt varit någon ventilation, därav vårt upptåg att öppna upp o kika :-S
Finns ingen vindslucka inne i huset.
Kan man sanera mögel?
Det kostsr några hundringar att köpa medel och spruta på. Det du mer ska fundera på är vad du ska göra för att säkerställa att klimatet på vinden är sådant att mögel inte vill växa där.
Högre temp eller lägre fuktighet.
Högre temp eller lägre fuktighet.
Jag tycker det liknar vanligt vitmögel. Om det är svamp känns det vita fuktigt och svampigt. Är det mer som ett torrt puder är det mögel. Mögel behöver egentligen inte saneras. Det försvinner om vinden ventileras. Är det svamp, så finns det medel att köpa, som man bara sprejar på.
Hur som helst ser det ut som du behöver ventilera vinden bättre.
Hur som helst ser det ut som du behöver ventilera vinden bättre.
Om taket läckte så borde det väl synas punktvis om än stora ytor, här är allt samma, spånt, takstolar brädan under samt isolering vilket borde väl tyda på fuktig luft.
Kanske en avfuktare vore bra, hur ser ventilationen ut?
Kanske en avfuktare vore bra, hur ser ventilationen ut?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det läcker nog upp fuktig innomhusluft på vinden, som kondenseras på den kalla råsponten.
Läge att ta upp hål och sätta ventilgaller http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Ventilationsgaller/Ventilgaller-2000019950/ i gavelspetsarna.
//AA
Läge att ta upp hål och sätta ventilgaller http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Ventilationsgaller/Ventilgaller-2000019950/ i gavelspetsarna.
//AA
Klicka här för att svara