K
Hej

Vad ska jag använda för papp till mitt garagetak? Sadeltak med 10 graders lutning.

Vill ju ha så bra papp som möjligt och är inte rädd att testa gasolbrännaren. Vill helst lägga endast ett lager bitumenpapp.

K
Svarar mig själv för att få någon att ge en kommentar.

Det lutar lite åt makati självtäck 3 den är ganska billig och känns som ett enkelt och säkert val. Alternativet är fortfarande icopal Mono som jag kan köpa i Danmark för ungefär samma pris. Frågan är om jag kan bränna den själv med ett fullgott resultat?

Vad har andra använt på sina "låglutande" garage/carpotstak?

Hej Kallebo!
Jag arbetar som Takmontör på Icopal. Och har provat dem flesta varianterna som finns, samt lagat det mesta. Av det du har nämnt så bör du gå på Icopals papp, den du ska ha till trätak som du nämner är ICOPAL MONO PR.

Den måste skarvsvetsas med gasol samt skruvas skruv/bricka.
Materialet är godkänt för tätskiktsgarantier, sålänge det är utfört fackmannamässigt.

Jag brukar utföra detta åt kompisar, se om du har någon takläggare till hjälp, för kan vara svårt att få det bra på helt egen hand om man är ny.

Fråga gärna mig om du behöver tips!
Mvh Takmontören

K
Tack så mycket, det lutar tyvärr åt att täcka med Självtäck 3. Det jag inte blir riktigt klok på är hur vida det är viktigt att använda underlagspapp. Min takläggarkompis som inte har tid att hjälpa mig förrän efter sommaren (vilket jag inte kan vänta på) menar att självtäck är fullt tillräckligt och att det är helt meningslöst med underlagspapp om jag kommer täcka taket med ytpappen direkt.

Sökte lite på forumet och hittade ett gammalt inlägg av pappskallen som menar det samma: https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/31780-lagga-takpapp-sjalv-190-kvm.html?perpage=15#post127448

Garaget kommer vara oisolerat och att klassa som en enkel byggnad.. å andra sidan kostar mb 320 inte mer än ca 20 kr/m2. Mataki självtäck både skruvas och limmas vilket känns förtroendeingivande.

Vad är din åsikt? Är Mataki Självtäck ett ok alternativ om man ska lägga det själv. Hur mycket bättre skulle det bli med mono pr? Det är ett enkelt tak utan genomföringar...

Ja du kan lägga ytpappen direkt på råsponten, men se till så att det inte kan komma någon fukt på träet undertiden, lite därav man använder underlagspapp också.

Jag har aldrig använt självtäck 3, men funkar säkert bra till detta du ska göra. Skillnaden ät nog hållbarheten i längden, limmet håller inte lika bra som svetsat, men det håller gott för det du ska göra. Annars får du hyra in en takläggare på lite knäck, jag brukar göra knäck för 180-200kr /kvadratmeter , allt inräknat. Då med icopals mono pr
Så ligger där någonstans svart.

Mvh Daniel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.