11 122 läst ·
16 svar
11k läst
16 svar
Orimlig offert för ny takpapp?
Sida 1 av 2
Hej,
Har fått en offert för att lägga ny takpapp på min villa. Det är kring 100kvadratmeter och behövs inga byggställningar osv. Det är katepal takpapp som svetsas i skarvarna samt tre takbrunnar och nya krönbeslag på sargerna.
Priset är 71 000 inkl moms före rot och 60 000 efter rot.
Baserat på cirkapriserna jag letat upp på nätet så låter detta orimligt dyrt?
Har fått en offert för att lägga ny takpapp på min villa. Det är kring 100kvadratmeter och behövs inga byggställningar osv. Det är katepal takpapp som svetsas i skarvarna samt tre takbrunnar och nya krönbeslag på sargerna.
Priset är 71 000 inkl moms före rot och 60 000 efter rot.
Baserat på cirkapriserna jag letat upp på nätet så låter detta orimligt dyrt?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Tycker inte det låter orimligt med dom uppgifter du ger.
710:- /kvm inkl moms och material tycker jag låter billigt/helt ok.
Ytpappen är inte billig..
Hur kommer det sig att ingen ställning behövs? Det är väl ett tak eller är huset 1,5 meter högt?
Ytpappen är inte billig..
Hur kommer det sig att ingen ställning behövs? Det är väl ett tak eller är huset 1,5 meter högt?
Vad står det att offerten omfattar? Har du en massa genomföringar eller krön som behöver extra hantering eller är det bara helt rakt? Har dom specat närmare så dom delat upp material, ev. ställning och arbetskostnad?
River dom den gamla beläggningen? Tar dom hand om avfallet? Du säger att det inte behövs ställning, men någon typ av fallskydd ska det finnas om dom ska arbeta på taket om det är högre än 2 meter.
River dom den gamla beläggningen? Tar dom hand om avfallet? Du säger att det inte behövs ställning, men någon typ av fallskydd ska det finnas om dom ska arbeta på taket om det är högre än 2 meter.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Som jag förstår är det ett plant eller låglutande tak. Inga åtgärder vid brunnar och talsargar? Det krävs ju en hel del åtgärder runt takbrunnarna.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Som jag förstår är det ett plant eller låglutande tak. Inga åtgärder vid brunnar och taksargar? Det krävs ju en hel del åtgärder runt takbrunnarna. I samband med åtgärder med taksargar och brunnar blir det säkert åtgärder med takreparationer. Kvm kostnad för rivn och återställning?
Ja, det är låglutande. Resten kan jag inte svara på.seniorkonsult skrev:
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Du kan inte svara men entreprenören bör lämna kvm-pris. Sedan är det alltid krav på ställning/fallskydd när det är 2 m el mer och det är ju jobb från utsidan på taksargen. Ställning får du betala och vanligen månadshyra-ställning runtom!
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Om det är en totalentreprenad (TE) mot en konsument så ingår allt som erfordras, dvs även ev ställning. Det är alltså TE's ansvar. Ev tilläggsarbeten tillkommer. Därfär kan det vara bra att veta ev kostnader,