Såhär ser det ut på vår kallvind. Huset är byggt 1915. Förra ägaren tilläggsisolerade det 1989 utan nockventiler. Ska man byta råsponten när jag ska byta taket om ca 1 månad?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är nog att riva ut allt som är mögligt och byta de takbalkar som är ruttna. Taket verkar ha läkt under en längre tid?

Det har varit helt tätt och stått 25 år utan ventilation. Då blir det tydligen såhär.

Troligtvis är där ju ingen diffspärr ner mot bodelen vilket gör att fuktig luft vandrar upp genom isoleringen och kondenserar mot råsponten. Detta hade inte avhjälpts av ventilation. Du bör se över detta om du nu ska byta tak, annars lär du få problem igen.

Det är endast sågspån i alla fack under innertaket som är 25 cm höga. Ovanpå det har dom lagt isolering.

Jo, jag förstår det. Där skulle varit plast under takstolarna så inte fuktig inomhusluft kommer upp där. Vad har du för material i innertaken idag?

Isolerinsmattorna fångar fukt. Jag fick rådet att isolera med något som uppför sig som sågspån fuktmässigt. T.ex cellulosa eller mer sågspån.

Huset är antagligen inte plastat i innertaket utan fukt stiger upp på vinden där den samlas. Tidigare torkades vinden antagligen ut av murstocken

innertaket är av råspont och är lika gammalt som huset. Funderar på att ta en torrsug när vi byter takt som kan ta bort sågspånet. Då blir ju fickorna tomma. Kan man plasta då eller måste man riva ner det fina innertaket?

• Gilla
westermagnus
  • Laddar…
Vi använder inte murstocken. Grunden är iallafall torr och fin och bra cirkulation på luften.

Du kan plasta då, men det blir inte optimalt. Du får ju plasta varje fack för sig. Fäst mot insidan av bjälkarna med någon mjukfog också. Bättre än att göra inget i alla fall.

Tidigare var vinden varmare då det var mindre isolering samt att man troligtvis eldade i en murstock.

Ett annat alternativ är ju att göra om taket till ett varmt tak d.v.s. Isolera yttertaket istället. Ska du ändå byta en del råspont och göra om isoleringen på bjälklaget kan detta vara ett bättre alternativ. Då kan du plasta ordentligt mot yttertaket.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.