Robert Persson skrev:
Det låter jäkligt billigt. Nyss fått offert på 191 000 kr för 100kvm.
Offerterna jag fick pendlade mellan 191-400 000 SEK.

Mvh
Hur mycket ligger på arbete, material, ställning/lift/mm?
Var för någon stans i landet är det?

Sir Duke skrev:
TS, har du bara tagit in 1 offert?

Jag hade 10 firmor här till 120 m2 och de skulle ha från 80 000 till 130 000 för samma jobb.
Jo jag har några fler på väg in. Mest för prisjämförelsens skull. Men anlitar gärna denna firma då jag anlitat dem förut.

pappaM skrev:
En fråga... äkta lertegel är gjort för att hålla hundratals år... till skillnad för billiga betingat... Byt ev trasiga pannor varje vår och du har ett fint tak i flera mansåldrar...

Sen kan du behöva ta ner och lägga om undertak, men det är något helt annat. Titta på gamla kyrkor, bondgårdar etc, de taken har verkligen legat hundratals år, så varför inte ditt tak?

Du spar pengar får ett genuint fint tak och miljön mår lite bättre...

Jakob, så var det bestämt! Du lägger om undertak men lägger tillbaka de gamla pannorna... ;-)

(Om du ändå framhärdar och ska byta så finns en stor marknad för gammalt fint tak tegel, så släng det inte...)
Bra tanke! Dock har förra ägarna inte brytt sig om taket, flera pannor har legat trasiga länge och läckage in till råspont är bekräftat. Därav tänkte jag byta rubbet.

Att sedan skippa nya tegelpannor tror jag går jämt upp då arbetskostnaden för att hantera det gamla teglet blir lika mycket som att köpa nya pannor.

Vi går också i takbytartider och har funderat kring detta med att behålla gammalt lertegel kontra byta till nytt. Det verkar gå på ett ut ekonomiskt, om man försiktigt ska plocka ner befintliga samt ersätta de som är/blir trasiga under hantering. Lite trist att behöva kassera men jag vill liksom inte behöva pula med trasiga pannor alls efter det att vi renoverat taket...
Gillar verkligen återanvändning men känner att det känns tryggare att byta till nya pannor när man ändå är i farten. Vill gärna höra vad det finns för positivt med att behålla gammalt om någon vill ge input!

Offerten låter väl rimlig tycker jag, men instämmer att det r bra om man får en tydlig timspec på extraarbeten för ev. tillkommande poster.

Min tanke är att det gamla taket över tid kommer att ge högre värde på huset och över tid kommer även nya lertegelpannor att gå sönder lite nu och då. Underhållet borde gå på ett ut, men miljösamvetet på rejält plus om du återanvänder... (och om du överväger betongpannor... :-( )

Instämmer gällande miljökontot. Betongpannor uteslutet.
/C

• Gilla
pappaM
  • Laddar…
Låter rimligt om det är för ett helt färdigt, godkänt tak.
Från 700:-/kvm - 1200:-/kvm kan man räkna med, helt beroende på ytskikt och med eller utan byte av underlag samt plåtarbeten.
Så runt 70 000:- för ett "enklare" byte av ytskikt samt läkt och visst byte av undertak/100kvm till 120 000/100kvm räknas som normala priser.
Mvh P-A

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.