5 104 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Lite brådis. Frågor ventilerad nock
Hej alla,
Ska till just att slänga på råspontluckorna på min tillbyggnad. Nu i sista sekund har jag bestämt mig för att gå på en ventilerad nock istället för mögelstoppers som var tänk från början.
Jag tror jag har rätt klart för mig hur konstruktionen ser ut.
Jag lämnar 2 cm spalt mellan råspont och nockspets på vardera sida?
På den skråsprikar jag första nockbrädan. Dimension bräda?
Sen insektsnät på det.
Sen takpapp och läkt. Väntar med bärläckten vid nock.
Sen stiftar jag fast nockplast på första nockbrädan och går ut med den på ströläkten.
Sen på med sista bärläkten så plasten kläms mellan ströläkt och bärläkt.
Sen på med sista nockbrädan. Dimension?
Hur gör jag ute vid gaveln vid trekantslisten med nockplasten? Drar man upp den på listen och häftar fast?
Ska luftspalten vara hela vägen gavel till gavel. Eller går man upp med full råspont ute vid gavlarna?
Ska till just att slänga på råspontluckorna på min tillbyggnad. Nu i sista sekund har jag bestämt mig för att gå på en ventilerad nock istället för mögelstoppers som var tänk från början.
Jag tror jag har rätt klart för mig hur konstruktionen ser ut.
Jag lämnar 2 cm spalt mellan råspont och nockspets på vardera sida?
På den skråsprikar jag första nockbrädan. Dimension bräda?
Sen insektsnät på det.
Sen takpapp och läkt. Väntar med bärläckten vid nock.
Sen stiftar jag fast nockplast på första nockbrädan och går ut med den på ströläkten.
Sen på med sista bärläkten så plasten kläms mellan ströläkt och bärläkt.
Sen på med sista nockbrädan. Dimension?
Hur gör jag ute vid gaveln vid trekantslisten med nockplasten? Drar man upp den på listen och häftar fast?
Ska luftspalten vara hela vägen gavel till gavel. Eller går man upp med full råspont ute vid gavlarna?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Varför vill du inte köra med mögelstoppare? känns lite smidigare med dom. Tror det var mer på 80-talet man körde med ventilerad nock på det sättet. Men om du nu vill ha det så, låter ditt resonemang ganska rätt tycker jag. Ute vid gavelspetsarna måste råsponten gå ihop vid nock annars blir det hål underifrån(om du nu inte ska bräda in) 28-34 mm tycker jag är bra bredd på nockbrädan, 45 mm kan vara gränsfall om du har brant taklutning, då täcker nockpannorna knappt spikhålen på översta pannan. Förstår inte vad du menar med dubbla nockbrädor?
Tack för ditt svar.Dr Trä skrev:Varför vill du inte köra med mögelstoppare? känns lite smidigare med dom. Tror det var mer på 80-talet man körde med ventilerad nock på det sättet. Men om du nu vill ha det så, låter ditt resonemang ganska rätt tycker jag. Ute vid gavelspetsarna måste råsponten gå ihop vid nock annars blir det hål underifrån(om du nu inte ska bräda in) 28-34 mm tycker jag är bra bredd på nockbrädan, 45 mm kan vara gränsfall om du har brant taklutning, då täcker nockpannorna knappt spikhålen på översta pannan. Förstår inte vad du menar med dubbla nockbrädor?
Anledningen till att jag väljer bort mögelstoppers är just att det bli meckigare. Jag har totalt 17 fack. Det blir 34 st stoppers som ska meckas. Då har jag inte räknat med takfoten som jag löser på annat sätt. Nocken måste jag ju göra ändå. Det tillkommer typ plast och lite nät.
Så inget extra arbete knappt. Sen känns det bättre att verkligen lufta från högsta punkten på huset. Med stoppers måste det väl bli luftficjor ovan stoppern som inte luftas?
Ang dimensionstipset. Tack för dem. Ahh, tänkte testa 45 mm på 23 grader. Får kolla om det täcker. vad tror du? Får göra något test innan isf.
Två nockbrädor ja. Första skråspikar jag fast i varje takstol som jag sedan fäster insektsnätet på. Då har jag även någonting att häfta nockplasten i samt sen när jag spikar på en till bräda på första brädan med plasten på så klämmer jag fast plasten i mellan. Litar inte på att bara häfta plasten överst på en bräda. Inget som klämmer fast den då, de stormar på bra uppe vid en nock.
Kommer att bräda in utsprånget.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden