Detta är mer av en fråga från en nyfiken. Vi har bott i vårt hus (Mockfjärd 1970) i tio år och efter att till slut tröttnat på de gamla hängrännorna (lite småfula och med lite läckande skarvar) är det dags att installera nya. Kommer nog köpa svarta i plåt från Byggmax.

Det som jag förundras över (och som kan förklara att vi lite väl ofta haft stopp i rännan) är att när jag börjar mäta så är det inget fall* alls på rännan! Perfekt i våg på en sträcka av 12 meter.

Är det något att förvånas över eller har ni andra samma erfarenheter?

*Man kan naturligtvis förundras över att vi inte märkt det förut men vi människor är som vi är... :D

Ovanligt är det nog iaf inte och med mockfjärdshusen blir man aldrig förvånad över hur mycket genvägar/effektiviseringar de gjorde för att allt skulle smällas upp snabbt. Man sparade säkert flera sekunder på att bara smälla upp rännorna parallellt med taket istället för att måtta in ett fall :)
Bor själv i ett mockfjärdshus från 1968.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Där ser man. Intressant att ett sådant fel ens kan finnas.

Snailman
Vet inte om det är nåt fel, min tidigare KA sa att det var ok, bara det inte var bakfall, han frågade möjligen om vilken storlek på rännan jag hade.

• Gilla
limberg och 1 till
  • Laddar…
Vatten har ingen ryggrad. Så länge det inte är bakfall så är det inte fel.

Som alltid lärorikt att läsa på byggahus.
Det kan säkert vara godkänt men jag ser det som en miss i bygget. Nog borde väl ett fall på fem centimeter göra vattenavrinningen bättre på huset och också minska risken för lövsamling?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.