Håller på med att bygga en liten gästlägenhet på tomten. Har gjutit plattan och rest väggarna och imorgon påbörjas pulpettaket.

Längden på taket är 6.20 och skillnaden i höjd blir ca 35 cm vilket väl ger en lutning på 3,23 grader?

Är medveten om att det är lågt, vilken takpapp/ytpapp rekommenderar ni för detta?
Något annat särskilt man bör tänka på?

Det som är att rekommenderar är svetsad papp vilket man får ta in takläggare för att göra.

Så t.ex. tribolits glaciär som ska klara 3 grader är inte att rekommendera?

Jag skulle inte lägga det på så dålig lutning är svårt så få tätt. Sen håller ett riktigt svettsad tak mycket längre.

ajdå... Och svetsa ett papptak ger man sig inte på själv?

Jag kommer ta in en firma för jobbet. Dock så kommer jag ju behöva lägga en underlagspapp så länge.

Vilken ska jag satsa på som tillfälligt håller? Kommer att lägga asfaltskitt över skarvarna för säkerhets skull.

• Gilla
Anonymiserad 184001
  • Laddar…
Bra val att ta in en firma till det du kan lägga vilket typ av tjärpapp som underlagspapp men inte den nyare typen av underlagspapp som är mer som tyg då den inte är brand tålig.

johan ivarsson skrev:
Bra val att ta in en firma till det du kan lägga vilket typ av tjärpapp som underlagspapp men inte den nyare typen av underlagspapp som är mer som tyg då den inte är brand tålig.
Är tjärpapp särskilt brandtålig? Tjära + papper låter snarare som nåt man kan ha och tända brasan med.

Jo det är ganska brandtåligt är ju inget papper i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.