haha ja jag svarar gö ej snabbt på denna tråden iaf...LasseR skrev:
man viker plåten 2 ggr när man falsar ihop plåten vid nocken!!!
mvh
estwing
cheetah1 skrev:
de svaret fanns också...estwing skrev:
Lyfter en gammal tråd här, men kände att jag var tvungen att dela med mig av mina erfarenheter. Jag följde råden i denna tråd när jag skulle montera vindskivor på min friggebod. Det fungerade nästan helt perfekt, dock med ett undantag. Att få in nockpannan under vattbrädesbeslaget. Det går inte med 170mm höga vindskivor. Problemet är att nockpannan blir för hög när man har så pass låg taklutning som jag har (18 grader). Det gick med nöd och näppe i den ände där nockpannorna har sin smala ände, men på den andra sidan är det helt omöjligt. Slutade med att jag la nockpannan över plåten istället (och satte denna vindskiva aningens lägre än på andra sidan). Estetiskt är det inte riktigt lika snyggt, men funktionellt tror jag nästan det är bättre då det blir tightare mellan pannor och plåt än om plåten hade behövt gå över nockpannan.
Fattade inte hur det kunde funka på huset (där har någon annan gjort det), men insåg till slut att det beror på att takvinkeln där är 38 grader. Om man tittar på benders läggningsanvisningar så står det hur hög nockbrädan måste vara för olika takvinklar, den är betydligt högre vid låga lutningar.
Fattade inte hur det kunde funka på huset (där har någon annan gjort det), men insåg till slut att det beror på att takvinkeln där är 38 grader. Om man tittar på benders läggningsanvisningar så står det hur hög nockbrädan måste vara för olika takvinklar, den är betydligt högre vid låga lutningar.
Klicka här för att svara