4 514 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Kvalitet på tegelpannor
Hur är kvalitén på dagens lertegelpannor? Hade siktet inställt på Vittinge-pannor men läser en del negativt om dessa bland annat ska de vara porösa med mycket luftbubblor. Även att förväntad livslängd bara är runt 30 år. Nu är ju detta bara enskilda exempel men blir ju lite fundersam och söker mer information inför valet av pannor. Är det tillverkningsmetoden idag som skiljer sig mot förr och ger sämre kvalitet?
Jag hittar bara takläggare som använder sig av Monier/Vittinge och Benders pannor. Är Benders bättre i kvalitet? Annars finns det ju flera tillverkare av tegelpannor och även begagnat taktegel. Utomlands finns det massvis men tror det blir svårt att hitta takläggare som arbetar med okända fabrikat av takpannor eller begagnat.
Jag hittar bara takläggare som använder sig av Monier/Vittinge och Benders pannor. Är Benders bättre i kvalitet? Annars finns det ju flera tillverkare av tegelpannor och även begagnat taktegel. Utomlands finns det massvis men tror det blir svårt att hitta takläggare som arbetar med okända fabrikat av takpannor eller begagnat.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Vittinge-pannor är en riktig skit panna som inte håller så länge sen är den ju ganska billiga när man jämför den mot andra bättre pannor. En bra takläggare ska kunna lägga alla pannor men begagnat är inte så populärt, men det finns bra lertegel som håller länge är bara leta.
Redigerat:
Någon mer input?
Jag har jämfört Randers en- och tvåkupiga pannor med Vittinges tvåkupiga. Randers har jämnare och finare yttre yta än Vittinge. Slog sönder pannorna och jämförde. Randers är mindre porös med vad som ser ut som sand och mindre gruskorn. Vittinge är jämnare men har mera håligheter.
Vet dock inte om man kan dra några slutsatser avseende kvalitet och livslängd?
Viktigt att nämna är att Randers pannor är provpannor och Vittinge vad man får vid takläggning. Finns ju en risk med provpannor att de skickar sina finaste pannor.
Jag har jämfört Randers en- och tvåkupiga pannor med Vittinges tvåkupiga. Randers har jämnare och finare yttre yta än Vittinge. Slog sönder pannorna och jämförde. Randers är mindre porös med vad som ser ut som sand och mindre gruskorn. Vittinge är jämnare men har mera håligheter.
Vet dock inte om man kan dra några slutsatser avseende kvalitet och livslängd?
Viktigt att nämna är att Randers pannor är provpannor och Vittinge vad man får vid takläggning. Finns ju en risk med provpannor att de skickar sina finaste pannor.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Vet inte namnet på alla olika man stöter på så kan inte ge dej tips men att läsa på om garanti speciellt hur länge den gäller på dom olika märken det brukar säga ganska mycket om vad dom själva tycker om sin produkt. Vittinge Är ju inget vidare så många andra är nog mycket bättre.
Klicka här för att svara