Hej!

Håller på och lägger bärläkt i samband med renovering av tak. I enlighet anvisningarna har jag lagt översta bärläkten i linje med taknocken på föreskriven distans samt lagt den nedersta bärläkten i linje med takfoten.

Nu visar det sig att avståndet mellan de båda läkten skiljer sig åt med 2 cm från ena sidan av taket till den andra sidan. Bredden på taket är 4,80m. Vad är bästa sätt att lägga resterande läkt, följer jag nocken eller takfoten? Hur hade ni löst det?

Mvh

Thomas

Hur många pannrader blir det?
Jag skulle jämkat det där. Slår du ut 2 cm skillnad på 15-20 pannrader kommer det aldrig någonsin kunna märkas.

• Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Om det ska läggas pannor så borde det väl bli snyggast att sprida ut skillnaden.

Det är bara 6 pannrader vilket lämnar 4 rader kvar att justera diffen på. Det blir då 5mm per rad att justera. Jag lägger Vittinge 2-kupigt tegel och vill helst köra med så liten glipa som möjligt mellan pannorna

Läktavståndet kommer att vara 365mm i ena ändan och 370mm i andra. När jag mätt upp optimalt läktavstånd (ingen glipa) är det 358mm. Så om jag räknar rätt kommer jag ha 7mm glipa i ena änden och 12mm i den andra.

Kommer skillnaden i glipa synas?

Annars kan du ju flytta ner den nedersta läkten 1cm på en sida och upp 1 cm på den andra, så får du ju samma avstånd. Bara pannan slutar bra i rännan sedan så tror jag detta är det lättaste.

Med Vittinge 2-kupigt tegel kan man inte ändra läsavståndet mycket utan du får skära och skruva sista raden.

Tack för tipsen!

Löste det genom att flytta 1cm på respektive läkt så fick jag genomgående samma avstånd utan att jag påverkar avståndet till nock eller fot för mycket utanför marginalerna. Blev så bra att jag inte behövde skära översta raden utan det passade perfekt med 365mm i läktavstånd.

• Gilla
Mattias_Eson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.