Har precis fått upp alla pannor på halva garagetaket så man kan gå på den andra halvan och frågar mig då hur HÖGT vindskivan ska gå. alltså hur mycket ovanför pannorna ska den vara?
EDIT:
Löst problemet med trial and error och en plåtbit.
EDIT:
Löst problemet med trial and error och en plåtbit.
Redigerat:
Jag lånar denna tråd då jag själv är på väg att sätta upp den övre vindskivan på ett tegeltak. Jag tycker det vore bäst att sätta vindskivan i samma höjd som topparna på pannorna så att vattbrädesbeslaget vilar på pannorna och den yttersta flärpen som är lite vinklad går ner i en ränndal. Rätt eller fel?
Ströläkt 25mm, bärläkt 25mm och panna ca. 40mm = 90mm från råspont till pannans topp. Det betyder alltså att vindskivan ska sitta 50 mm högre än pannorna. Ska det vara så? Låter lite konstigt tycker jag men jag kanske har fattat dig fel?estwing skrev:
Vad gäller Benders pannor så rekommenderar de följande (gavelplåt=gavelbeslag=vindskiveplåt):
Förmodligen har andra pannleverantörer liknande rek. i sina anvisningar.
Se här:http://www.benders.se/Portals/0/LaggningBetong150dpi.pdf
Förmodligen har andra pannleverantörer liknande rek. i sina anvisningar.
då min fråga endast gällde för mitt garage så löste jag det på ett smidigt sätt...
en lös "plankbit", en plåtbit och sambons hjälpande hand. Sen måttade jag ut det hela med ögonmått
(hann få upp vindskivor+tak+plåt innan svar fök upp på forumet.
På huset har jag "dubbla vindskivor", dvs 2 plankor, men på garaget har jag bara en varför det var mer petigt att få det rätt på en gång.
en lös "plankbit", en plåtbit och sambons hjälpande hand. Sen måttade jag ut det hela med ögonmått
(hann få upp vindskivor+tak+plåt innan svar fök upp på forumet.
På huset har jag "dubbla vindskivor", dvs 2 plankor, men på garaget har jag bara en varför det var mer petigt att få det rätt på en gång.
I de 14 cm ni skriver om, är det då inräknat att nockpannan på gavlarna ska gå in under vattbrädsbeslaget eller ligga ovanpå? Ska precis sätta upp mina vindskivor på nya taket och vill gärna att nockpannorna går in under plåten.
/Lasse
/Lasse
på start sidan av din nock blir det nästan exakt, i slutänden blir det något över.
bara att dubbelfalsa plåten å tryck knät i hörnet å *knäck* till!
japp nocken går under....
mvh
snickar estwing
bara att dubbelfalsa plåten å tryck knät i hörnet å *knäck* till!
japp nocken går under....
mvh
snickar estwing
Tack för det! Ursäkta en glad amatör men vad betyder "dubbelfalsa"? Är det att jag klipper ett veck på kanten på plåten som sitter på utsidan av vindskivan och sedan viker sidorna över varandra? Kanske var lite luddig där men jag hoppas du förstår vad jag menar.
Lasse
Lasse