hej har haft ett företag här som installerat plåthuvar dels för avloppsavluftning men även för köksfläkt inkl spirorör. bifogar bilder. varför jag ifrågasätter lite är för dom betedde sig som om dom inte hade koll då dom först hade sönder ett flexrör och heller inte kunde reglerna för köksfläktar helt. om nån kunnig kunde lägga ett öga hade det varit tacksamt. ser bl.a. ut som om skarven i spiroröret inte sitter ihop helt. detär en vinkel där fast utan en vinklad övergång. känns också som om att det kan läcka in vatten härochvar i mina novisa ögon?
Närbild på en plåthuv och spirorör för ventilation med synlig skarv och frågetecken om korrekt installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plåthuv på tak med potentiellt dålig skarv vid spirorör, risk för vattenläckage.
Skapa konto

Installation av svart spirorör på tak med betongpannor nära takplåthuv, skarv synlig.
Skapa konto

Närbild på tak med nyligen installerad plåthuvar och spirorör, med synliga skarvar och potential för vattenläckage.
Skapa konto

Plåthuv för avloppsavluftning och spirorör på tak, möjlig dålig skarv och risk för vattenläckage.
Skapa konto

Om du med avluftning mena avloppsavluftning så brukar nog den bara gå rakt upp, utan huv. Finns färdiga produkter med ngn. dorts fläns som ansluter mot taket, för täthet.

Det man ser på dina bilder ser ju tveksamt ut. Men jag kan för lite om plåt.

Egen åsikt... ser ju ut som att du haft blinda polacker eller estländare på besök...

det är ett svenskt företag som utfört jobbet. ok men nu har jag fått en huv istället för nåt färdigt. kanske inte är helt fel. frågan är ju om det i övrigt är ok huvar och dom springor i duk och plåt som syns. kortet på spiroröret är taget inneifrån dvs uppåt. därav min oroande fråga.

Det där såg inte något vidare ut på bilderna. Från avloppet kommer du få mycket kondens. Vart tar det vägen inne i huven? Vad är det för pappbit dom lagt in under takfoten och sen över bakstycket på plåthuven? Varför inte plåt hela vägen in under takfoten (och helst sen upp på vägg under taksprånget om det går)?

Det där är åt inihelvete felgjort dom har ju ingen aning om hur det ska gör är ju totalt fel betala inte för det!!!
Måste göras om rätt fort dör det kommer läcka in vatten kan jag lova.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
exakt vad är felgjort? spirokopplingen eller nåt specifikt på utsodan. tacksam för alla svar ifrån vänliga själar. är det så fel med avloppet som ni skriver? / Daniel

Helt allvarligt så är allt fel gjort kan inte se något som är rätt överhuvud taget! Detta är blandat det värsta jag har set och jobbar som plåtslagare och set mycket.

tack johan för att du tog dig tid å svara. uppskattas

Jag var inne på lite samma lite som Johan, men anser mig inte kunna tillräckligt om hur det bör se ut.

Det ser väldigt amatörmässigt ut i förhållande till hur det brukar vara gjort. men hur otätt det verkligen är under allt det vi ser, vågar jag som lekman inte ha synpunkter på.

K
Det jag oroar mig lite för är där de har kapat upp för huven i plåttaket. Hur är det tätat där?

Skruvarna är skruvade rakt genom taket med väldigt lite silicone eller någon annan tillfällig tätning kring de olika delarna.
Men det är kanske bara ett väldigt litet hål under för själva genomföringen?

Vilken av huvarna är avluft för avlopp?

Jag vet inte i dagsläget hur det är tätat där, det är exakt det som oroar mig med, såg att dom sågade upp ett relativt stort hål när dom höll på men som novis så litar man ju på dom eftersom dom gjort snickarjobb som varit av väldigt bra kvalite tidigare, jag får ta dit chefen och så får han gå igenom vad dom gjort och varför.

den första bilden på huven ovanifrån är avloppsluftningen.
När du säger "skruvarna är skruvade rakt igenom taket," menar du då bilden på den första huven ovanifrån?
Hålet i taket till den har jag gjort, det är gjort med ett hålsågsborr på 90mm. 75mm rör som går upp. Snickarn sa åt mig att göra så. och sedan ta in en firma att täta det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.