Har fått påpekande av sotaren att vi saknar glidskydd för stege. När jag kollar runt i byggvarubutikerna så hittar jag en massa varianter för infästning i läkten under takpannorna. Eftersom vi har papptak undrar jag nu om jag ska använda samma skydd eller om det finns speciella just för papptak.
Säljarna i butik har varit frågande och själv tycker jag att det skulle kräva någon form av tätning eftersom pappen penetreras av skruvarna.
Vet att det tidigare fanns skydd som fästes på hängrännan men dessa kanske inte är tillåtna länge?
//Joel
Säljarna i butik har varit frågande och själv tycker jag att det skulle kräva någon form av tätning eftersom pappen penetreras av skruvarna.
Vet att det tidigare fanns skydd som fästes på hängrännan men dessa kanske inte är tillåtna länge?
//Joel
Väcker liv i den här gamla frågan. Sotaren vill ha ett glidskydd monterat och vi har papptak. Helst skulle jag vilja sätta fast glidskyddet i takfotsbrädan eller på väggen men några sådana produkter verkar inte finnas. Finns glidskydd man monterar på hängrännan men de är inte godkända.
Vill inte skruva fast direkt i takpappen. Har ni några förslag?
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
En lösning är att skruva dom i taket genom papp och allt och sen bränner man på ny papp över glidskydd så gör papp läggarna vet jag.
CW Lundberg har grejor som fungerar.
Krävs dock insats med "riktig" utrustning såsom svetspapp, hetluftsbrännare osv...
Krävs dock insats med "riktig" utrustning såsom svetspapp, hetluftsbrännare osv...
När jag monterade Byggmax glidskydd så provhängde tydligen sotaren sa min sambo. Jag visste om att det kunde hända men testade aldrig själv, drog den med fyra franskskruv. Dvs. han hängde stegen i luften och provade att glidskyddet satt fast och höll hans vikt (se sida 12): http://www.taksakerhet.se/wp-content/uploads/2015/02/Sartryck-Branschregler2.pdf
Lånar denna tråd lite, jag själv funderar också över hur jag ska fästa glidskyddet. Jag köpte nyss ett fritidshus med plåttak med takpanneutseende:
Det känns lite väl stort projekt att slita upp taket för att kunna fästa ett glidskydd. Någon som har tips på hur jag ska göra? Eller en produkt som går att "eftermontera"?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns lite väl stort projekt att slita upp taket för att kunna fästa ett glidskydd. Någon som har tips på hur jag ska göra? Eller en produkt som går att "eftermontera"?
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Man kan fästas glidskyddet i takstegen men vill till att man har rätt takstegen då.
Produkter som diskuteras: "takstegen"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 inlägg
Jag letar också efter godkända glidskydd som man kan fästa i takfotsbrädan eller undertill i råsponten. Det skulle ju bli mer än stabilt och jag tror det finns produkter, gäller bara att hitta dem.daddydj skrev:Väcker liv i den här gamla frågan. Sotaren vill ha ett glidskydd monterat och vi har papptak. Helst skulle jag vilja sätta fast glidskyddet i takfotsbrädan eller på väggen men några sådana produkter verkar inte finnas. Finns glidskydd man monterar på hängrännan men de är inte godkända.
Jag hittade aldrig någon godkänd lösning så jag skruvade fast glidskyddet rakt genom papptaket och lade sedan på ny takpapp ovanpå.martinradbo skrev:
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 inlägg
Jo jag vet det. Takduken som vi har kräver dock att man svetsar ihop lagningslappen med taket vilket innebär att takfirman måste tas dit.johan ivarsson skrev:
Men hittar jag ingen godkänd produkt för montering underifrån i råsponten, alternativt i "ändregeln" till takstolarna, så får jag bita i det sura äpplet och ringa takläggaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden