Har haft snickare här som satt upp nya vindskivor med tillhörande plåtarbete. Så skulle jag själv lägga nya takpannor. De vanliga pannorna var inga problem att få dit, men nockpannan får jag inte in under plåten.

Hur ska jag göra? Är det okej att bara lägga den så nära plåten som möjligt, som på fotot nedan?

Taknock med nockpanna som ej passar under kanten på överlaggande plåtarbete, sett uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I denna situation skulle jag nog lagt nockpannan över takplåten med överlapp minst ca plåten halva bredd, kanske ända ut i kant beroende på vilket som ser bäst ut.

Nockpannan får förmodligen justeras lite i nederkanten precis där den landar på plåten för att hamna i samma höjdlinje som övriga nockar.

Jag har liknande hemma. Där ligger nockpannan ut över plåten. Pannan är utskuren så att den ligger plant.
Var det inte bökigt att lägga takpannorna efter att plåten monterades?

Redigerat:
lordi skrev:
Var det inte bökigt att lägga takpannorna efter att plåten monterades?
Nja, lite, men det gick rätt bra :)

Hej! men då kryper ju vatten osv in under pannan, man lägger ju pannorna först o sedan plåtar osv för att anpassa,
ett alternativ är att ta ner på nockbrädan, så att det blir lägre höjd.

//Goerana

goerana skrev:
Hej! men då kryper ju vatten osv in under pannan, man lägger ju pannorna först o sedan plåtar osv för att anpassa,
ett alternativ är att ta ner på nockbrädan, så att det blir lägre höjd.

//Goerana
Går inte att anpassa så utan det är tak lutningen som bestämmer hur det blir och det kryper inte in mycket vatten.

kan du inte täta med något mellan panna och plåt så du får en vattentät övergång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.