Hej, jag har en i princip oisolerad stuga i ett plan byggd 1965. Tämligen primitiv but I love it. Taket är av pulpettyp och innertaket i köket följer takets vinkel, ca 8 grader. Takytan är ca 25 m2. Idag består köksinnertaket av målad masonit men jag funderar på att sätta upp gipstak och täcka nuvarande tak.

Problemet är att det ibland uppstår/fälls ut fukt i taket, och färgen flagnar på 4-5 ställen. Jag tror inte att det handlar om läckage från yttertaket, utan snarare nån form av kondens.
Har inga planer på att göra nån stor undersökning för att gå till botten med vad som orsakar fukten, eller riva ut nuvarande innertak. Jag kan leva med takkondensen eftersom det har varit såhär i ca 50 år. Men, det vore fräscht med ett nytt innertak ändå. Det finns gipstak i andra rum, från när stugan byggdes, och de har inga spår av fukt.

Ska jag strunta i att sätta upp nytt tak då jag riskerar att stänga in fukten? Eller kommer fukten ventileras bort i luftspalten mellan nytt och gammalt tak? Är det bättre med tak av träpanel med ett par mm luftspalt mellan bräderna än gipstak i det här fallet?

Tacksam för svar!

Vad finns nedanför? Det är inte så enkelt att det är vattenånga från potatiskoket som ställer till det?

Du har en poäng. Men jag har varit i stugan nu senast i vinter för annan renovering och taket har ibland varit fuktigt, utan matlagning.

Då kan det ju vara läcka eller kondens uppifrån lika gärna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.