Vi håller på att helrenovera huset och är nu inne på 4:e året. Det sista steget på fasaden är att iordningställa balkongen som är ovan altanen. I höstas tog vi bort det gamla trallen och räcket. Då visade det sig att det underliggande plåttaket hade skador där stolparna för räcket stod. Totalt på 4 ställen längs med takets ytterkant. I övrigt är taket i bra skick.
Tanken var att låta en takfirma byta ut hela altantaket (ca 28 kvm) men den offert vi tagit in var drygt 30 000 kr vilket känns som i överkant.
Därefter tänkte jag på en annan mer enkel lösning men vågar inte genomföra det utan att ventilera det med andra först. Att jag tar 4 st plana plåtar ca 50 x 50 cm. Viker en vals på ena sidan. Trycker in de i framkant och under det befintliga taket. De täcker då rosthålen i plåten ovan varpå regnvattnet rinner ut på den nya plåten och sedan ut. Valsen ligger då i ovankant och hindrar vattnet att gå uppåt. Har inte klurat ut infästningen ännu men tänker att det löser sig när man ser hur det befintliga taket är fastsatt mot taket.
Kan detta var en lösning som funkar?
Tanken var att låta en takfirma byta ut hela altantaket (ca 28 kvm) men den offert vi tagit in var drygt 30 000 kr vilket känns som i överkant.
Därefter tänkte jag på en annan mer enkel lösning men vågar inte genomföra det utan att ventilera det med andra först. Att jag tar 4 st plana plåtar ca 50 x 50 cm. Viker en vals på ena sidan. Trycker in de i framkant och under det befintliga taket. De täcker då rosthålen i plåten ovan varpå regnvattnet rinner ut på den nya plåten och sedan ut. Valsen ligger då i ovankant och hindrar vattnet att gå uppåt. Har inte klurat ut infästningen ännu men tänker att det löser sig när man ser hur det befintliga taket är fastsatt mot taket.
Kan detta var en lösning som funkar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag hade satt skruvar i hålen med en bred gummibricka + vanlig bricka som täcker hålet. Alt limmat dit en bit svart gummi, lagat med utefog eller liknande. Var hamnar vattnet om det läcker?
http://m.clasohlson.com/se/Gummibricka/50-3901
http://m.clasohlson.com/se/Gummibricka/50-3901
Tack för tippset. Det är dock större hål än endast skuvhål. Skruvhålen är från fransk träskruv som fäste ett vinkeljärn som i sin tur fäste stolpen för räcket. Men även under stolpen är det sönderrostat. Ca 10 x 10 cm.pelpet skrev:
Merparten av hålen är vid takfoten.
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Risken är väl att vattnet förflyttar sig kapillärt om du gör som du tänkt dig. Du kan lägga plåtar under också, men du bör nog safea med tätningsmassa av lämpligt slag. På sikt måste ju plåttaket bytas ut.
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
För dålig lutning för att ens ha plåt riva av och lägg svetsad ytpapp istället.
Om du bygger ställning river tak,fasad och lägger underlags papp kommer det inte bli så dyrt när firman lägger ytpapp.
Om du bygger ställning river tak,fasad och lägger underlags papp kommer det inte bli så dyrt när firman lägger ytpapp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden