Byggahus.se

Luftspalt med platonmatta? (polyuretanisolering)

1. M
    Medlem · Skåne · 152 inlägg

Metroid

Medlem
    Vi planerar inför att polyuretan-isolera vårt yttertak från insidan. Har kall krypvind idag, och ska öppna upp till nock i samband med renovering.

Har nylagt (2015) tak på utsidan (diffusionstät papp och betongpannor).

Olika Polyuretan-firmor gör lite olika. Vissa menar att man kan sluta tätt mot råsponten (trots tät papp på utsidan). Andra säger att man kan göra så, men att det blir problem OM det skulle läcka in innanför pappen.
    En tredje variant jag hört om nu är att man endast bygger luftspalt där man har genomföringar i pappen - Skorsten, ventilation och takfönster. Eftersom det bedöms som väldigt liten risk att det skulle komma in vatten genom pappen på andra ställen, och att man där vågar lägga isoleringen direkt mot råsponten.

Har även fått förklarat att man på nybyggen ibland häftar en platonmatta mot råsponten vid genomföringar, och att denna får skapa en spalt där ett ev. läckage kan rinna bort, så att det inte blir liggande mot råsponten. Man isolerar sedan mot platonmattan.

Har någon hört om liknande lösningar?

Jag känner mig inte helt främmande mot att lägga isoleringen direkt mot råsponten i de delar där det inte är genomföringar, då jag känner att en luftspalt i hela taket inte heller är optimalt pga ev. kondens från den kalla luften utifrån.
    Eftersom skummet är difftätt så har ju inte spalten i syfte att transportera bort fuktig luft inifrån, utan snarare att leda bort ett läckage utifrån.

Någon som har egna erfarenheter av någon av metoderna ovan?

2. J
    Medlem · Blekinge · 9 700 inlägg

justusandersson

Medlem
    Det är råsponten som behöver luftspalt om den omges av två diffusionstäta skikt. Det finns visserligen lite varianter av polyuretanisolering med olika grad av ångtäthet, men jag skulle ändå avråda från en lösning utan luftspalt.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Skåne · 152 inlägg

Metroid

Medlem
    Jag lutar väl mest åt lösningen med luftspalt. Men då kommer nästa bekymmer. Hur stor luftspalt, och ska man borra upp för "mögelstopper" i nock för att få en bättre ventilation? Eller ska man nöja sig med en smal spalt på 20-25 mm som går takstol - > takstol och skippa extra nockventilering? I några av facken finns det sedan gammalt några hår uppborrade (se bild).

Har förstått att det finns risker med en alltför ventilerad spalt som blir kall (lika kall som luften utomhus) ... Och att en smal kan vara att föredra då den lättare kan hålla sig lite varmare.

Vi har ett svart tak med sol större delen av dagen (då det är fint väder...). Lutningen är 39 grader.

Eller ska man ordna med ett litet nedsänkt platt invändigt tak i nock istället för en spets, så att det är möjligt att ha en ventilering mellan takstolsfack och ett ventileringsgaller högt upp på kortsidan av huset? (är parhus, så finns bara en kortsida att ventilera ut på).

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170917_174416.jpg

4. J
    Medlem · Blekinge · 9 700 inlägg

justusandersson

Medlem
    I det här fallet är det ju främst råsponten som måste få en möjlighet att bli ventilerad. Risken för kondens från inomhusluften är begränsad om du väljer den mest diffusionstäta varianten. Jag skulle föreslå högst 25 mm. Allför stor luftspalt skapar bara andra problem. Varianten med ett litet "platt tak" överst och en gavelventil är nog inte så dum. 39 graders taklutning är bra, det hjälper till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.