Känner ibland en konstig lukt både inne och ibland också ute på altanen. Såg detta under taket.. Ska det se ut såhär? Mögel?
Det under takfoton som bilderna är tagna , du har fått prickmögel där , ser ut som små svarta prickar , dom äter på färgen och lever gott , takfoten ser rätt tät ut , finns det någon luftspalt som går in på vinden
Var ligger huset , i fuktig miljö , vid vatten som är nära eller annat som kan höja fukten i luften
Var ligger huset , i fuktig miljö , vid vatten som är nära eller annat som kan höja fukten i luften
Ojdå det är väl detsamma som svartmögel???Ja det finns luftspalt som går in på vinden. Nej huset ligger inte vid vattnet eller i någon speciell duktig miljö. Vad ska jag göra åt detta?L Liteavvarje skrev:Det under takfoton som bilderna är tagna , du har fått prickmögel där , ser ut som små svarta prickar , dom äter på färgen och lever gott , takfoten ser rätt tät ut , finns det någon luftspalt som går in på vinden
Det finns flera typer av svartmögel men kan sägas vara det , har sett på andra hus som ligger i fuktigt miljö , behöver inte vara vid sjö , det har att göra med marken runt omkring .
Har fått förklarat för mig att en del färger innehåller organiska ämnen , som dom små rackarna gillar och äter , vet du vilken sorts färg som det målats med , du bör nog kontakta någon med gedigna kunskaper i färger och deras sammansättning , för det är ett klart färgproblem .
För att få bort det så måste huset tvättas , med ett antimögelpreparat och målas om med något annat som dom små inte gillar
( inte med högtryck då är hela fasaden bakom full med vatten )
Har fått förklarat för mig att en del färger innehåller organiska ämnen , som dom små rackarna gillar och äter , vet du vilken sorts färg som det målats med , du bör nog kontakta någon med gedigna kunskaper i färger och deras sammansättning , för det är ett klart färgproblem .
För att få bort det så måste huset tvättas , med ett antimögelpreparat och målas om med något annat som dom små inte gillar
Okej! Nej jag har inte en aning vad de har målat med faktiskt. Men det finns inte risk att skiten finns på vinden också med tanke på att jag ibland känner samma doft inomhus? Har varit uppe men kan inte se några tecken på mögel iafL Liteavvarje skrev:Det finns flera typer av svartmögel men kan sägas vara det , har sett på andra hus som ligger i fuktigt miljö , behöver inte vara vid sjö , det har att göra med marken runt omkring .
Huset verkar inte gammalt så det är säkert en ackrylat eller annan plast färg som är vattenlöslig
Angående på vinden , det skulle det synas nere i takfoten från vinden , och det går inte
att se vad som är ovan virket i takfoten , den är tät , lukten , har du några friskluftventiler genom väggen så kan det komma den vägen , den sortens påväxt brukar vara på utsidan och inte gå in , det är för torrt där
Det jag menade med gedigna kunskaper , gå inte till varuhuset :: dom säger bara du ska ha det här och göra så här , i övrigt inga kunskaper , en riktig målarfirma vet och har kanske åtgärdat
liknande förut
Angående på vinden , det skulle det synas nere i takfoten från vinden , och det går inte
att se vad som är ovan virket i takfoten , den är tät , lukten , har du några friskluftventiler genom väggen så kan det komma den vägen , den sortens påväxt brukar vara på utsidan och inte gå in , det är för torrt där
Det jag menade med gedigna kunskaper , gå inte till varuhuset :: dom säger bara du ska ha det här och göra så här , i övrigt inga kunskaper , en riktig målarfirma vet och har kanske åtgärdat
liknande förut
Klicka här för att svara