Byggahus.se

Fuktigt yttertak

708 läst  8 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Vi funderar på att köpa ett billigt hus från 30-talet. En av dem stora kostnaderna är dock att taket behöver bytas. Men nu frågar jag er, måste taket verkligen bytas helt? Träet ser torrt ut på ena sidan men fuktigt på andra, värsta är det nära skorstenen. Det är eternitplattor som sitter och det finns fler oanvända i skjulet. Hur akut är det när träet är såpass fuktigt? Är det vita början till mögel? Går det att rädda träet, torka det på nåt vis?

Vi hade såklart anlitat folk att göra jobbet men vill bara spåna lite hur omfattande/dyrt det skulle kunna bli innan vi ens lägger ett bud.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5483.JPG
    IMG_5484.JPG
    IMG_5485.JPG
    IMG_5486.JPG
    IMG_5487.JPG
    IMG_5488.JPG

Tacksam för svar!

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Ser inte lovande ut alls tyvärr. Är det ett liten hus/stuga med tanke på att de s.k takstolarna är så klena?

3. M
    Medlem Nivå 2
    Är det kört eller tror du att det går att byta?
    Det är ett ganska litet hus, ca 85 kvm men känns ganska robust i övrigt!
    Någon idé för hur mycket man kan tänka sig gå ner i pris för ett sånt omfattande takbyte?

4. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Jag skulle inte chansa, mögel kan vara svårt att bli av med. Det behöver inte bli svindyrt med ny läkt och plåttak,tex. Arbetskostnad inkl ställning är det dyraste, pris svårt att säga beroende på utseende med skorsten och andra genomföringar.

5. M
    Medlem Nivå 2
    Inte ens om man byter angripen råspont?

6. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Enklare och säkrat att byta allt gissar jag.

7. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Eternit slutade man med för ganska länge sen, så takets tekniska livslängd måste väl anses vara passerad. priset på huset borde vara baserat på det.
    Men, en viktig fråga är varifrån fukten kommer; Är det bara från läckande takpannor, eller är det fuktig luft från bostaden som har orsakat kondens på undertaket?

Tänk också på att det kan bli ganska dyrt att låta en firma åtgärda taket eftersom asbesten i plattorna omgärdas av så mycket säkerhetsregler.

8. M
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar!

Nu vet vi ju inte mycket om sånt här och vi har inte haft en besiktningsman där än. Men eftersom träet är ganska fint och torrt på andra sidan gissar vi att det är läckt vatten runt skorstenen, eftersom det är brädorna närmast där som är mest skadade. Isoleringen som ligger på golvet känns heller inte fuktig.

Blir det billigare om man själv hyr en ställning och plockar ner eternitplattorna? Sen låter en bygggirma lägga nytt tak?

Min man är ganska händig och vi har vänner som är byggare men själva takläggningen hade vi gärna sett att professionella gjort, så det blir ordentligt.

9. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Om det är äkta eternitplattor så är det definitivt värt att göra rivningen själv. Med lämplig skyddsutrustning.
    Ser ut som att takbrädorna behöver bytas. Om det är allt eller bara en del som är skadat visar sig först när man är där och river. Om det bara är några enstaka brädor som är skadade så kan man låta byta endast dem. Är det mer så är det sannolikt enklare och snabbare att byta alla och lägga ny råspont. Takstolarna ser fina ut, och behöver sannolikt inte bytas.

Bara för att gardera sig så skulle jag räkna med att behöva byta råspont, takpapp, plåtdetaljer och nytt taktäckningsmtrl (tegelpannor el vad man nu väljer).

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka