Jag och min man planerar att riva innertak i vårat hus. Ett 20-talshus, 1,5 plan, renoverat och tillbyggt 60/70-tal.
Det är väldigt lågt i tak på undervåningen och vi vill byta innertak för att vinna någonsdag decimeter och för en allmänt fräschare känsla. Just nu sitter där breda, rektangulära väldigt fula takskivor i vitt.
Någon som vet vad detta är för material och vad som högst troligtvis döljer sig under dem?
Det är väldigt lågt i tak på undervåningen och vi vill byta innertak för att vinna någonsdag decimeter och för en allmänt fräschare känsla. Just nu sitter där breda, rektangulära väldigt fula takskivor i vitt.
Någon som vet vad detta är för material och vad som högst troligtvis döljer sig under dem?
Tror inte ni kommer att vinna något i takhöjd , det normala montaget på skivor är
En bräda ( glespanel ) är spikad med 30 cm emellan på takstolar och sedan skivan
Brädor som sitter tillsammans ( råspont ) och sedan skivorna
Det är föga troligt att det skulle vara någon form av nedsänkning av innertakets konstruktion
En bräda ( glespanel ) är spikad med 30 cm emellan på takstolar och sedan skivan
Det är föga troligt att det skulle vara någon form av nedsänkning av innertakets konstruktion
Nej ok, oavsett om vi vinner takhöjd eller inte vill vi ha bort de fula skivorna! Skulle du säga att det är ett enkelt arbete? Och vilket tak vore smartast/finast att byta till?L Liteavvarje skrev:Tror inte ni kommer att vinna något i takhöjd , det normala montaget på skivor är
Tack!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du måste ge oss mer detaljer om du skall kunna få någon hjälp. Ritningar, både planer och sektion, är väldigt bra. Att det är lågt i tak i bottenvåningen på ett 20-talshus är rätt ovanligt om det inte är en undantagsstuga på landet. Jag bodde många år i ett hus, byggt 1929. Där var takhöjden i bottenvåningen 2,7 meter.
Förstår! Det är svårt då Vi inte tillträtt ännu och några ritningar vet jag inte om det finns. Detta är ett hus byggt -23, ett småhus, absolut ingen bjässe!J justusandersson skrev:Du måste ge oss mer detaljer om du skall kunna få någon hjälp. Ritningar, både planer och sektion, är väldigt bra. Att det är lågt i tak i bottenvåningen på ett 20-talshus är rätt ovanligt om det inte är en undantagsstuga på landet. Jag bodde många år i ett hus, byggt 1929. Där var takhöjden i bottenvåningen 2,7 meter.
Det bästa jag kan bjuda på nu är dessa bilder från objektkatalogen kanske förstår man lite bättre vad jag menar..?
Aha, ser ut som misstänkt "spännvävstak". Då är det brandfarligt också så ni gör rätt att ta bort. Om det finns råspont/panel under kanske ni har turen att den är i fint skick och då räcker det att måla. Annars kan ni tex sätta in ett s.k paneltak. Borde passa bra med tanke på husets stil och byggår.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då skulle jag gissa på en takhöjd på 2,30 meter i bottenvåningen. Ursprungligen kan där ha varit målad spännpapp i taket som senare har täckts med någon slags träfiberskivor. Dessa är förmodligen spikade underifrån i den takpanel som finns bakom pappen. Skivorna är det bara att riva ner. Det bästa underlaget för ett nytt tak är någon slags gipsskivor, som ni kan måla eller klä med väv. Räkna inte med att vinna något nämnvärt i höjd. Ett slätt och ljust tak upplevs dock alltid som högre rent visuellt.
På övervåningen däremot finns det tack vara det brutna taket potential för något mycket rymligare.
På övervåningen däremot finns det tack vara det brutna taket potential för något mycket rymligare.
Precis! Tack för svar.J justusandersson skrev:Då skulle jag gissa på en takhöjd på 2,30 meter i bottenvåningen. Ursprungligen kan där ha varit målad spännpapp i taket som senare har täckts med någon slags träfiberskivor. Dessa är förmodligen spikade underifrån i den takpanel som finns bakom pappen. Skivorna är det bara att riva ner. Det bästa underlaget för ett nytt tak är någon slags gipsskivor, som ni kan måla eller klä med väv. Räkna inte med att vinna något nämnvärt i höjd. Ett slätt och ljust tak upplevs dock alltid som högre rent visuellt.
På övervåningen är det just nu lågt men med en relativt rymlig vind. Vi kommer fräscha upp de taken också men funderar på att i framtiden kanske öppna till nock? Har dock läst att det kan vara osmart ur fuktsynpunkt då vinden minimeras till max ett litet kryputrymme?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Öppna upp till nock är precis det jag syftade på. Jag har gjort så själv i den gamla delen av vårt hus, som också har brutet tak. De så kallade hanbjälkarna i takstolarna har jag ersatt med mer diskreta stålstag. Där är som i en liten kyrka. Fuktproblem behöver man inte få om man gör rätt. Du är välkommen att fråga när du kommer så långt.
Liknande trådar
-
Kommunen förorsakade rörbrott under vår tomt. Vad finns det för regler kring ersättning när de måste fälla träd och gräva?
Juridik -
Hur får jag bort silen på en Grohe handfatblandare? Den ligger något infälld på undersidan av kranet. Finns det en originalverktyg?
Badrum -
Vad finns under panelen?
Fasad -
Vad finns under plastmattan? Asbest?
Golv -
Vad finns under innertaket? Lägenhet från 1900
Tak & Vind