P
Jag har lagt råspont på utbyggnaden och anslöt idag det nya taket mot det gamla. Fick problem då sponten skulle anslutas mot det gamla taket. Hade problem att klyva brädor så det det blev bra där taken möts.
Iallafall körde jag på då jag tänkte att pappen måste upp. Nu när jag legt den ser jag att det på ett ställe är en liten grop där taken ansluts. Osäker om det kommer att samlas vatten där.
hur mycket problem är det om det blir en punkt på taket där det kan komma att bli några millimeter med vatten liggande?
Jag gissar att alternativet är att lyfta en till rad med pannor. Ta upp där det inte blev bra och lägga in en ordentligt klyyd bräda där och göra ett nytt snitt på den gamla pappen och där skära upp den och lägga den nya pappen under den gamla.
Eller kan man dra på med takmassa i gropen för att där förhindra att vatten blir liggande dår?

För övrigt var det svårt att skära upp den gamla pappen och lägga den nya under. Den var spröd och gick lätt sönder så jag har redan funderat på att dra på takmassa där om det skulle blivit ngn punkt där vatten kan tränga igenom.
Jag kommer att göra om det gamla taket på 3-4 år så eventullet kan jag släppa att det inte är helt jämt i övergången?
Sedan ska det dit ett plåttak på pappen som jag har lagt idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.