Jag skall lägga ett nytt sadeltak ovanpå mitt hus som har helt platt tak med vattenpölar...
Så det skall byggas ett låglutande (6 grader) tak på takstolar, som täcks med 23 mm råspont.
Nu undrar jag hur pappen läggs?
Jag trodde att man tar en särskild sorts papp för låg lutning och sätter på men när jag tittar runt så verkar det som om man har både underlagspapp (som ifall man skulle lägga tegeltak) och sen ännu ett lager "ytpapp".
Dessutom har jag sett olika läggriktningar, i fallriktningen eller horisontellt.

Vad är det som gäller enligt standard för papptak på 6 graders sadeltak?

Jag kan tillägga att det jag hittade på nätet genomgående handlade om att renovera tak med gammal taktäckning. Jag såg inget där man startar med råsponten...

L
Ska du ha plåt på och vilken sort

Nej, befintligt platt tak har papp och det borde också fungera när man lägger ett låglutande sadeltak så att vattnet rinner bort. Så jag har tänkt mig papptak.
Men jag visste inget om hur ett sånt skall läggas, tydligen är det en tvåstegs-procedur med två lager olika papp?
Jag skall inte göra det själv men jag kommer att övervaka bygget och då måste jag ju veta hur det skall gå till för att vara "rätt".

Microkatten
Jag har en takfirma hemma som precis lagt ny råspont och underlagspapp på ett låglutande gammalt garage. Underlagspapp är Trebolit YAP 2200, vilken skall läggas i samma riktning som råsponten.

Ytpappen blir en svetsad variant, Trebolit Elastolit. Enligt Trebolits monteringsanvisningar (https://www.sp.se/_layouts/Sigma.sp.se/CertProdDocViewer.aspx?Type=MOSS&AffrelId=C028445&AvtalId=A84930&Foretag=sit&DocumentURL=http://awp.sp.se/collections/affrel_sp45/C028445/Certifierade+Produkter/7P05915+Trebolit+Montörshandbok+2016.pdf) skall denna normalt ha underlagspapp motsvarande YAM 2000 eller bättre, men kan monteras utan underlagspapp om det sker i samband med läggning av råsponten,

Vid kanterna/gavlarna läggs ytpappen över trekantslister och runt vindbrädan. Vattplåt monteras sedan över vindbräda och papp för att göra kanten helt tät. Vid hängrännorna monteras en fotplåt, som sedan täcks av ytpappen.

Redigerat:
Tack, då får jag notera detta till dess byggaren skall utföra jobbet.
Skickade in bygglovsansökan igår så bygget blir säkert inte förrän till våren....
Måste också få tag på en entreprenör som sköter hela bygget, det verkar behövas en utbildad takläggare för att sätta på papptaket eller hur (åtminstone enligt monteringsanvisningen)?
Fast om man tittar på Trebolits monteringsanvisning för Glaciär 3 Ytpapp så ser det ut som att man själv tom skulle kunna lägga det...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.