Blev av med några taktegelpannor i stormen i natt. Har brutet tak, och de precis vid brytet åkte ner.

Hur bråttom är det att få dit nya pannor? Jag tånker på om det börjar regna. Och fråga två, hur gör jag? Det är för högt för min stege, och långt ut på taket från luckan. Antar att en takfirma fixar det enkelt?

Har du ett fungerande undertak ska det klara en tid med vattenpåslag.
Men det är alltid klart mycket sämre med takpannor som fattas nere än uppe. Ersätt dem så fort som möjligt. Skaffa en längre stege så du kan reparera taket själv i fortsättningen, mycket billigare än att ta dit en firma varje gång.

Mikael_L
Om du har ett någorlunda OK undertak enligt konstens alla regler så är det ingen jättepanik med vilken hastighet det behöver fixas.
Framförallt om du har råsponttak med underlagspapp i gott skick, då klarar det sig bra flera månader.

Har du risig underlagspapp, eller annat undertaksmaterial typ någon duk/väv, masonite eller plyfa, så är det däremot bra om du försöker raska på lite med åtgärder och helst fixar det under veckan, eller nästa, typ.

En nackdel med att inte fixa snabbt, även om man har finfin underlagspapp på råspont är att det riskerar att åka ner en massa löv och annan skit under pannorna, det är självklart inte bra.
Nu denna årstid så brukar väl dock taken mest utsättas för regn och snö, inte löv och kottar.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Ok tack. Det är spont och papp under, lagt för 12 år sedan. Blir nog att försöka få tag i en firma denna gången ändå. Antar att alla takläggare har bra stegar och kan ordna det snabbt.

Mikael_L
Om du finner en takläggare som inte direkt har en bra lösning på problemet med stege eller vad denne nu vill ha för att få access, så ska du nog på en gång leta efter en annan. :)

Men spont och papp lagt för 12 år sen, det låter inte som att det är någon större risk.
Pappen ska ju klara minst 40 år.

Passa på och kolla över hela taket nu när det ändå fixas. Alltså bara en visuell kontroll av skicket, men byta ev spruckna pannor osv.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Sätt dit pannorna så snabbt som möjligt är mitt tips.
Om det fortsätter blåsa så är det större risk att fler pannor lossnar eftersom vinden lättare kommer in/åt under dem och då släpper de lättare.
Jag vet inte om jag har rätt i den teorin.
Men för länge sedan släppte ett par pannor på taket under en rejäl blåst.
Jag var uppe o försökte lägga tillbaks dem dagen efter, men blev avbruten av någon anledning.
Innan jag hann sätta tillbaka dem släppte ytterligare ett par tre stycken fast det inte blåste lika hårt. O när jag var uppe o satte tillbaks pannorna så var det flera stycken runt hålet som hade flyttat sig o fick rättas till.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T Tvapac skrev:
Ok tack. Det är spont och papp under, lagt för 12 år sedan. Blir nog att försöka få tag i en firma denna gången ändå. Antar att alla takläggare har bra stegar och kan ordna det snabbt.
yrkesmän får ej arbeta på hög höjd från stegar
känner du inte någon som har en drönare som ev kunde skicka upp och filma
kontakta försäkringsbolaget

t

K knipo skrev:
Sätt dit pannorna så snabbt som möjligt är mitt tips.
Om det fortsätter blåsa så är det större risk att fler pannor lossnar eftersom vinden lättare kommer in/åt under dem och då släpper de lättare.
Jag vet inte om jag har rätt i den teorin.
Men för länge sedan släppte ett par pannor på taket under en rejäl blåst.
Jag var uppe o försökte lägga tillbaks dem dagen efter, men blev avbruten av någon anledning.
Innan jag hann sätta tillbaka dem släppte ytterligare ett par tre stycken fast det inte blåste lika hårt. O när jag var uppe o satte tillbaks pannorna så var det flera stycken runt hålet som hade flyttat sig o fick rättas till.
Så är det absolut! Alla vi som har båt vinterförvarad utomhus vet hur viktigt det är att se till att vinden inte kan leta sig in under täckningen. Minsta öppning ger vinden hävstång att slita loss hela presenningen om det vill sig illa. (Fick precis meddelande från en medlem i klubben med en bild på tre båtar där täckningarna var helt förstörda, så jag måste åka ned och kolla till huset vår båt står i.)

Till TS: om prognosen för där du bor är att det ska fortsätta blåsa skulle jag se till att få tillbaka pannorna så fort som möjligt. Men om prognosen är avtagande skulle jag inte vara så orolig. Taket klarar sig ett bra tag utan de pannor som blåst bort även om det skulle komma lite nederbörd. Fuktskador uppstår av vattentillförsel under lång tid, så ser man bara till att täta inom snar framtid så torkar den eventuella fukt som fått tillträde upp och det är väldigt liten risk för skador.

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Hyr en skylift ?

N
Jag plockar bort pannor och kliver på läkten tills jag når så högt jag behöver. Har alltid gjort så och har aldrig anlitat någon firma för att byta pannor under de 40 år jag bott i eget hus. Har också brutet tak.
Bäst är ju att fixa det innan ev. snö kommer och täcker taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.