Hej!

Jag funderar över hur pass dåligt det är med ny fin råspånt på ett tak som stått så sen augusti. Det har funnits en presenning över, men den har bara skyddat mot det värsta regnet. Det har knappast varit tätt.

Detta är alltså ett takbyte som stannat av av okänd anledning innan duk och plåt har kommit på och råspånten har utan tvekan blivit blöt nån gång då och då, men är fortfarande fin i färgen och hård.

Behöver man byta den ändå? Eller lägger man på duk och plåt som vanligt och torkar ut med fläktar inifrån eller? Behövs det torkas alls då det inte är synbart illa? Hur är bästa sättet att gå tillväga på?

Koll fuktkvoten på virket, är det OK så kör på. Jag hade gärna sett under 15%. Lägger du på en diffusionstät duk ovanpå så torkar det gärna inte så bra.

Är det för fuktigt nu hade jag låtit det stå och torka i vår sen kört på duk+plåt.

• Gilla
Seet och 1 till
  • Laddar…
Okej! Det kan alltså vara dåligt att lägga på duken så fort som möjligt... trodde det kunde vara okej att lägga på den för att hindra mer regn/snö att komma in, men att man skulle vänta med ångspärr/plasten på insidan för att det kunde torka den vägen. Men det kan det alltså inte?

Skulle man kunna säga att det är bättre att bara ha en åtsittande presenning än att lägga på tät duk om det är fuktigare än typ 15%? Vänta på att solen torkar ut det framåt vårkanten?

S johd01 skrev:
Koll fuktkvoten på virket, är det OK så kör på. Jag hade gärna sett under 15%. Lägger du på en diffusionstät duk ovanpå så torkar det gärna inte så bra.

Är det för fuktigt nu hade jag låtit det stå och torka i vår sen kört på duk+plåt.

Har du inte isolerat och har tillgång att torka ut åt det hållet, så skulle jag nog försöka få det åtminstone pappat ganska snart. Jag kan inte utläsa var i landet vi är

• Gilla
Seet
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Har du inte isolerat och har tillgång att torka ut åt det hållet, så skulle jag nog försöka få det åtminstone pappat ganska snart. Jag kan inte utläsa var i landet vi är
Skaraborg

nimhed nimhed skrev:
Det är isolerat delvis. Det finns oisolerade kattvindar, nockvind och en kort bit av taket som är isolerat.

Så fläktar i kattvind och uppe på kallvinden kan torka ut de delarna inifrån även om duken är på? Den delen som är isolerad (snedtak) blir det värre för då eller?

Det är ju trist arbete att pappa i minusgrader, pappen har dessutom en tendens att bubbla sig lite om den läggs i för kallt väder.
Samtidigt kan det komma ganska häftiga stormar i skaraborg i jan, feb.
Hur bra man än tror att man förankrat den där presseningen, tror jag inte man kommer sova gott när vinden tar i.

Jag säger pappa!

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Jo det känns ju mer säkert att pappa, men vill ju inte upptäcka mögel pga instängd fukt om nått år heller... :surprised:

Planen har varit att lägga på duken så fort vi bara kan, men sen gick det upp för mig att "torrkedjan" gällande detta bygge definitivt är bruten, och att jag kanske måste agera annorlunda pga detta. Hoppas verkligen att det inte är superblött. Det har säkert även sipprat in vatten i skarvar osv och droppat ner. Usch!

Bästa svaret

S Seet skrev:
Jo det känns ju mer säkert att pappa, men vill ju inte upptäcka mögel pga instängd fukt om nått år heller... :surprised:

Planen har varit att lägga på duken så fort vi bara kan, men sen gick det upp för mig att "torrkedjan" gällande detta bygge definitivt är bruten, och att jag kanske måste agera annorlunda pga detta. Hoppas verkligen att det inte är superblött. Det har säkert även sipprat in vatten i skarvar osv och droppat ner. Usch!
Bäst är nog att få på pappen, det enda som kan hända om virket är för fuktigt är att du får svartmögel på det, om det blir gynnsamt för tillväxt och det fortfarande är fuktig väderlek. Därför jag tipsade om våren annars, April-maj tror jag generellt sett är bäst "torkväder". Men detta beror på hur vinden i övrigt ser ut.

Du kommer inte få "problem med mögel" om några år, på den nivån är det inte. :)

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Ett tips kan vara difföppen takpapp så blir det än bättre. Tyvec supro t ex.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Okej! Då kör vi på som planerat då! Tack för all hjälp!

S Seet skrev:
Okej! Då kör vi på som planerat då! Tack för all hjälp!
Jag ska inte förstöra planeringen;). Men jag tycker att du ska ha i beaktning att underlagspapp beroende av vilken typ du lägger har en "öppentid" av max 3 mån. (dvs exponeringstid för solljus, med nedbrytning som följd). Samt att det även om leverantören hävdar att det är självklistrande kanter så rekommendera de ändå att klistra beroende på taklutning och temperatur. Med detta i beaktning så kan jag nog rekommendera att om lite taket får ett färdigt skick inom ganska snar tid beroende på fuktkvoten. Så är det att lägga provisoriskt med pressar, men med hjälp av medhållande reglar så att inte blåsten tar dom.

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.