Hej,

Bor i ett hus byggt 1945 och har planer på att bygga om entrén, men är osäker på hur mycket/lite som bör göras annorlunda.
Nedan syns bild på hur det ser ut idag (gröna huset). Entrén är en tillbyggnad från 80talet och jag tycker inte den harmonerar med resten av huset. Mina tankar i nuläget är att dörren bör centreras i hallen och nog hade det också varit fint med en dubbeldörr. Trappen ner har också sett sina bästa dagar och är dessutom inte särskilt praktisk.

Förutom en centrerad dubbeldörr hade jag gärna fått till en helt annorlunda trappa som sträcker sig 180 grader från dörren, typ något liknande bilden nedan. Utrymmesmässigt blir det tajt men bör gå.

Sen till den svåraste biten. Taket. Jag är inte särskilt kunnig kring vad som är tidsenligt mest korrekt för hus från 1945 i västra Sverige, men tycker det är väldigt fint med falsat plåttak och undrar om ni finner det lämpligt av alla tänkbara skäl med ett svart sådant över just entrén/hallen? Se tredje bild som jag har som inspiration. Övriga taket på huset kommer så småningom också behöva renoveras och blir då svart tegel.

Följdfrågan blir också förstås vilken lutning det bör vara på taket (samma som idag?) samt om det blir allra bäst om den biten av taket som täcker trappan tas bort? Mycket tacksam för alla funderingar och kommentarer ni kan tänkas ha!

Magnus

• Ett tvåvåningshus från 1945 med ljusgrönt plank och brunt tak, inklusive en entrétillbyggnad från 80-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit träfasad på ett tvåvåningshus byggt 1945, med entré och trappa från 1980-talet.
    Skapa konto
  • Vit villa från 1945 med svart plåttak och entrétillbyggnad från 80-talet.
    Skapa konto
Huset ger ett lite plottrigt intryck och känns heller inte som ett typiskt hus från 1945. I stilen med det brutna taket och den lite utsvängda takfoten verkar det mer som ett 20-talshus. En inte helt genomtänkt färgskala med olika färg på fönsterbågar och fönsterkarmar, foder och fasadpanel, samt svarta hängrännor och stuprör. De vita fodren passar inte in färgmässigt (för låg mättnadsgrad). Fasadpanelen med lockbrädor blir dessutom väl grov för de små ytorna. Det finns alltså anledning att fundera igenom helhetsintrycket innan ni sätter igång med att förändra. Jag skulle vilja se slätare fasader och en enklare färgskala.

När det gäller verandan tycker jag att det borde vara ett helt plan under tak utanför ytterdörren (toffelveranda) och trappan alltså flyttas ut. Jag tycker inte det finns anledning ändra på takformen, den stämmer ganska bra med husets övre del vad vinkeln beträffar. Ta bort betongpannorna och ersätt dem med bandtäckning av plåt, dock inte svart (mycket främmande för västsverige) utan röd. Att slänga bort det tvåkupiga lerteglet och ersätta det med svarta betongpannor vore ett helgerån av flera skäl.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
F Magnus Östberg skrev:
Nedan syns bild på hur det ser ut idag (gröna huset)
Jag ser över huvud taget inget grönt hus.
Däremot ett gult (nr 32) och två gråa.
Vilket av de tre husen pratar vi om?

Det ser ut som betongtegel, det skulle jag byta mot 2kupigt tegel.
Röd bandtäckning på lilla taket efter eventuell ombyggnad, lite onödigt men skulle bli mycket snyggare.
Hel "toffelveranda" absolut, håller med.
Nu trapp där halva stegen är i trä och andra halvan i gallerdurk, halkfritt och snöskottningsbefriande.

Då det hela är som någon sa, lite plottrigt tycker jag du ska samråda med en arkitekt, det kommer bli jättefint till slut.

Tack för era svar. Håller med om mycket av det ni säger och att det är många färger och inslag som gör intrycket rörigt. Vi flyttade in i november i år och försöker skapa en bild av hur vi vill ha det framöver.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag ser över huvud taget inget grönt hus.
Däremot ett gult (nr 32) och två gråa.
Vilket av de tre husen pratar vi om?
Det är huset på översta bilden som är grönt i de flestas ögon beroende på kromosomuppsättning :)

• Älska
  • Haha
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Ett gott råd är att ta det lugnt i början. Bo in er och skaffa en känsla för vad som är viktigast.

• Gilla
Förrådsbo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.