För några dagar sedan såg jag att taket droppar och snabbt kontaktade några takläggare, ingen hade tid, alla hade projekt som skulle avslutas innan jul.

En kompis till mig jobbar innom bygg branschen tyckte att det skulle räcka med byta takpannor för dem var dåliga, med tanke på tiden att vi hade bara 5 dagar på oss innan det skulle snöa, så bytte vi bara takpannor, takpapp är samma fortfarande, den är dålig.

Nu gick jag upp och såg att det har blivit bättre men 2 ställen till droppar lite fortfarande. Jag gick upp på taket körde strömande vatten i 30 min över hela taket, det läcker inte.

Jag förstår inte var dem droppr som finns kommer ifrån!

Nån som har haft liknande erfarenhet?

Kondens kanske?

• Gilla
Burim
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kondens kanske?
Finns det nåt sätt att säkerställa det?

Enklaste sättet skulle jag tro utan att öppna upp taket, är nog att kolla med en värmekamera, med tanke på att det troligtvis rör sig om kondensproblem. Dåligt isolerat gör att det kan bli kallras, och det är något som gör sig påmint om just när det är kring nollan och ifall det är snö på taket. Sedan kan det ju fortfarande röra sig om läckage genom pappen, ifall det är blåsväder och vattnet driver bakvägen. Jag kan nog tycka att det är säkrast att byta ut både läkt och papp vid omläggning när man ändå är på gång, men lite sent nu förvisso. Får väl hoppas att det går bra ändå:-)

Vad hade du på taket innan. Normalt sett håller pannorna längre än pappen.

Noramasen Noramasen skrev:
Enklaste sättet skulle jag tro utan att öppna upp taket, är nog att kolla med en värmekamera, med tanke på att det troligtvis rör sig om kondensproblem. Dåligt isolerat gör att det kan bli kallras, och det är något som gör sig påmint om just när det är kring nollan och ifall det är snö på taket. Sedan kan det ju fortfarande röra sig om läckage genom pappen, ifall det är blåsväder och vattnet driver bakvägen. Jag kan nog tycka att det är säkrast att byta ut både läkt och papp vid omläggning när man ändå är på gång, men lite sent nu förvisso. Får väl hoppas att det går bra ändå:)
Jag har planner att göra om.det i apprill, detta var bara en nödlösning.

Jag fick upp i vinden och såg att det har slutat droppa helt nu, så jag antar att det var bara kondens

Är det strax under nollan och fuktig luft så kan det säkert bli en del kondens som fryser på under taket. när det sen tinar så blir det så mycket vatten på en gång att det inte hinner torka, utan det troppar ner.
I normalfallet kanske kondensen hinner torka upp mellan väderomslagen/temperaturväxlingarna så att det inte blir några droppar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.