Hej,
Jag har köpt ett parhus från -58 med ca 20cm kutterspån på vinden. Är i full renovering på hela huset då det inte gjorts något sedan nytt, och tänkt tanken att tilläggsisolera vinden för att spara några kronor på uppvärmning.

Fjärrvärme och låg förbrukning. Har kollat lite nu när frosten varit framme och den ligger kvar på taket, dvs det verkar inte som för mycket värme smyger ut.
Hur kan jag bäst ta reda på om jag behöver (kan?) tilläggsisolera, eller är det OK som det är?
Tanken är att lägga golv på vinden för att få ordning på förvaring.

20 cm kutterspån har ett isoleringsvärde som motsvarar 10 cm mineralull. Om dina uppvärmningskostnader är acceptabla tycker jag att du inte ska göra något alls eftersom vinden mår bra av lite värmespill. Vill du komplettera isoleringen bör du använda cellulosafibrer som har liknande egenskaper som kutterspånen (fast är effektivare). Vill du byta ut isoleringen bör du också använda cellulosafibrer. Det finns dock alltid en risk för fuktproblem med för stor isoleringsmängd i ett gammalt hus.

• Gilla
bsn och 3 till
  • Laddar…
Överisolera inte vinden om du samtidigt inte ångbromsar ordentligt.
Vill du ha lite förvaring däruppe är det dessutom bättre för dom prylarna om det finns en aning spillvärme än att det är frostkallt.
Jag har ett hus från -48. Har bytt kutterspånen (som var ganska sunkig) mot iCell cellulosaisolering men inte ökat tjockleken alls. Ovanpå det konstruktionsplywood 15mm. Sviktar en liten aning men är segt och inte alldeles för tungt. Duger som förvaringsgolv.

• Gilla
bsn och 1 till
  • Laddar…
Tackar ödmjukast för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.