Hej!

Vi ska sätta upp taklist i vardagsrummet och vi vill helst ha allmogeprofil "svanhals" på listen.

Problemet blir att i vardagsrummet finns en trappa upp till övervåning och det är byggt så att det inte finns någon vägg att avsluta listen mot. Det blir ett tvärt avslut av taklisten där hålet för trappan är om vi säger så.

Problemet med allmogeprofilen är ju att det blir ett utrymme/springa bakom listen som man kommer att se och störa sig på när man går nerför trappan.

Har letat efter någon slags kloss eller liknande som man kan starta/avsluta listen mot men har inte hittat det?

Tidigare satt det skugglist och den spelar det ju ingen roll på för den har inget utrymme i tak/vägg skarven så den ser det inte lika konstigt ut med.

Blir jag tvungen att använda skugglist igen eller har ni något knep för att göra ett snyggt avslut?

Mvh/

Gera listen på samma sätt som du gör vid ett ytterhörn så får du ett snyggt avslut ..

• Gilla
andreas.a
  • Laddar…
Ska väl tillägga, de dekorklossar jag har hittat är för innerhörn eller ytterhörn 90° och har profil/är målad på två sidor. Jag skulle alltså behöva en kloss som inte är till för hörn utan ser lika dan ut på tre sidor (180°) och någon sådan har jag inte hittat.

Lägg upp en bild så kan det bli lättare att klura ut en lösning.

Beskriver så här blir det kanske mer tydligt vad jag menar.. (se bild)

• Taklist som inte möter hörnet helt, med en synlig glipa i innerhörnet där listan slutar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lasse Kongo skrev:
Beskriver så här blir det kanske mer tydligt vad jag menar.. (se bild)
Jag hade gjort en kort gering in mot väggen ..

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Okej, men utrymmet bakom då? Fylla det med Latexfox eller?

Det är inte den raka vinkeln som bekymrar mig så mycket utan mer att jag inte vill se hålet bakom listen. Det ser ofärdigt ut.

H
Mazen Mazen skrev:
Gera listen på samma sätt som du gör vid ett ytterhörn så får du ett snyggt avslut ..
Borde det inte fungera som Mazen skriver?

Det behöver du inte fylla utan du sätter en liten snutt list gerad på samma sätt som det vore ett ytterhörn...

Handritad skiss som illustrerar hörnlistning med texten "Gör så här ytterhörn".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Henka84 och 2 till
  • Laddar…
Ett annat sätt är att såga till en liten triangel som du limmar fast i hålrummet innan du spikar upp listen. Så har jag gjort. Putsa lite efter limmet har torkat om du vill bättra på resultatet.

Aaaah, nu fattar jag hur ni menar. Ja, det blir en krånglig gerning det men skulle kunna gå..

Får klura på det. Tack för uppslagen!

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
L Lasse Kongo skrev:
Aaaah, nu fattar jag hur ni menar. Ja, det blir en krånglig gerning det men skulle kunna gå..

Nä, det blir ju inte krångligare än om det varit ett ytterhörn?

L Lasse Kongo skrev:

Det är "så man gör". Det blir oftast väldigt snyggt.

Det kan vara lite struligare än en vanlig gering, genom att biten blir väldigt liten. Men det är enklaqre än en vanlig ytterhörnsgering eftersom man bara sägar 45 grader. Fid en vanlig gerning får man mäta och laborera lite med vilken exakt vinkel man skall använda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.