Strukturerad yta på betongtak med spår av borrningsförsök, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett texturerat betongtak med ett misslyckat borrat hål där en pluggspik har fastnat ca 3 cm in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag försöker sätta upp reglar i ett rum för att få upp gipstak. Det är undervåning med betongtak. Jag hyrde bultpistol och försökte skjuta in rejäla bultar men de verkade vara för korta så reglarna fastnade inte. Då köpte jag pluggspik och hyrde en betonghammare och försökte borra hål för att sedan slå in pluggspik. Men det går inte att borra i taket, jag kommer in ca 3 cm sen är det stopp. Jag köpte 100mm spik och regel är 45. Kan jag prova med kortare pluggspik eller ska jag ge upp? Kallas taket för grängat? Ska jag slipa bort ytan istället eller hur kan jag göra? Vill verkligen inte ha denna ytan.

Jag menar spikplugg förstås

Magnus E K
Hus eller lägenhet? Det verkar konstigt att det inte går att borra djupare hål med borrhammare. Det händer att det är armeringsjärn i vägen, men de brukar ligger glest så i så fall borde det fungera att borra ett nytt hål bredvid.

Det är egen villa. Har försökt på förra ställen men det tar bara stopp. Kan man fästa reglarna på annat sätt, någon skena på sidorna som man fäster längst upp vid taket men skruvar i väggen. Och sen lägger reglar på...?

Magnus E K
Mystiskt. Jag har ingen erfarenhet av betongbjälklag i villa. Men på något sätt måste det gå att fästa i taket. 3 cm plugg och lämplig skruv kan eventuellt duga. (Infästning enbart i väggar, dvs fri spännvidd över hela rummet, skulle kräva kraftigare reglar och så mycket takhöjd vill man inte tappa.) Vad finns ovanför?

Slipa av det värsta sen bredspackling på befintligt tak.
Kan man inte bredspackla så hjälper det inte med gips då man inte kommer få till skarvarna utan att det syns i släpljus.

P
Hej Hanna,

Inte för att förolämpa dig men vad hyrde du för maskin och vad är det för borr du använde?

Som tidigare skrivits kan det finnas armering men om du flyttar borren 3cm borde du missa armeringen (om du inte borrar längs med armeringen) då får du flytta 3cm i sidled istället.

Magnus E K
Att göra som Stefan föreslår är det klart enklaste om målet enbart är att få ett slätt tak, dvs att inte samtidigt också fälla in spottar eller annat i det nya taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.