Hej,

har fått en uppgift av sotaren:
1. Montera takbrygga,
2. Lägga takstegen rakt och snyggt i ränndalarna på betongpannorna (stegen är fäst med hakkrokar i bärläkten) så att den ansluter bra till den nya takbryggan.

Nu har jag varit uppe och klättrat på taket och lyft lite på pannor. Som jag förstår det så måste man ta bort alla ovanliggande betongpannor för att kunna haka av nedersta trappsteget på takstegen från bärläkten. (Pannorna är inte fastspikade.) Dessutom behöver jag skruva fast en förstärkningsregel ovanför en bärläktsregel där takbryggan ska fästas (enligt tillverkarens instruktioner). Detta betyder att en hel del betongpannor behöver flyttas tillfälligt så att man kan komma åt när dessa åtgärder ska utföras, omkring 5-10 m2 pannor ska tillfälligt tas bort. Har inga reservpannor liggande, så om en enda går sönder, så behöver jag leta upp och köpa matchande sort.

Taket lutar minst 45 grader, kanske till och med 50 grader. Betongpannorna är gamla, ca 20 år, och med minsta fukt mellan pannor och skosulor så blir de hala och man glider ner om man inte har något rep eller likande att hålla sig fast i, så det känns riskfyllt att göra takarbeten på det här huset. Nockhöjden är ungefär 6.5 m, och om man skulle ramla ner får man på ena fasadsidan dessutom fortsätta rulla ner för en slänt ytterligare 4 meter.

Problemet: om man lyfter bort en takpanna och lägger denna ovanpå en annan takpanna så börjar den lösa takpannan rutscha ner, för det är för lite friktion och taket är för brant för att pannan ska ligga stilla. Testade och tog en stor plastlåda och knöt fast den i skorstenen med ett spännband och började lägga betongpannorna i plastlådan, men insåg snart att pannorna var tunga, och redan efter 4 pannor i lådan började det knaka i plastlådans handtag (där spännbandet var fäst)... Så jag behöver någon rejälare lösning, någon slags plattform, eller liknande. Oftast jobbar jag ensam med renoveringarna, men detta är kanske inte möjligt att utföra som ensamjobb? Man skulle ju kunna hyra någon slags tegelhiss, men detta känns som lite väl stort pådrag... Kan man bygga någon takplattform där man kan stapla upp betongpannorna tillfälligt? Hur ska den plattformen förankras i taket? Eller måste jag ta ner pannorna på marken? Angående taksäkerheten så har jag säkerhetslina (sele), men borde kanske också bygga ett skyddsräcke medans man håller på och fixar?
Nedanstående bild visar mitt tak och stegen som ska flyttas mer åt höger och läggas rakt.
En takstege på ett brant betongpannetak med en skorsten och säkerhetslina, som föreslås flyttas för access.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för svar.

Ställning med plattform är väl en bra lösning om du inte har det.
Annars skruva ihop reglar som ligger på taket och går över nockens vinkel till andra sidan. Där i kan du skruva på hyllor till dina pannor.

• Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Det funkar inte med en skylift?

R Robert-san01 skrev:
Det funkar inte med en skylift?
Nej, jag tror marken sluttar för brant på den sidan där man borde ställa upp skyliften. Dessutom känns det lite väl krångligt för att "bara" montera en takbrygga.

T tgr_se skrev:
Ställning med plattform är väl en bra lösning om du inte har det.
Annars skruva ihop reglar som ligger på taket och går över nockens vinkel till andra sidan. Där i kan du skruva på hyllor till dina pannor.
Tack för förslaget, ja, någon slags hylla som hänger i reglar låter bra! Det här tror jag på!

U Uppfinnar-Nils skrev:
Nej, jag tror marken sluttar för brant på den sidan där man borde ställa upp skyliften. Dessutom känns det lite väl krångligt för att "bara" montera en takbrygga.
Krångligt... beror väl på hur man prioriterar och tänker. Det kostar typ 12-1500kr att hyra en lift och då jobbar du säkert. Ojämnheter fixar man med något under ben och hjul så den blir i våg.

Jag är rätt säker på att det är troligen mycket enklare med en lift än att skaffa materiell och börja bygga plattform.

R Robert-san01 skrev:
Krångligt... beror väl på hur man prioriterar och tänker. Det kostar typ 12-1500kr att hyra en lift och då jobbar du säkert. Ojämnheter fixar man med något under ben och hjul så den blir i våg.

Jag är rätt säker på att det är troligen mycket enklare med en lift än att skaffa materiell och börja bygga plattform.
Du har kanske rätt. Har läst många trådar här på byggahus.se hur folk lovprisar skylift för alla möjliga jobb. Personligen är jag av den flummiga sorten, som har svårt att slutföra projekt på tid, det projekt som skulle ta en dag kan gärna dra ut på flera helger... Kanske bara ovan vid taken att hyra en skylift, alla delar måste vara inköpa och finnas på plats innan man börjar, man ska ha skruvat klart inom ett par timmar, etc.

Man brukar hyra från morgon till morgon så det är inte så stressigt...

om det är mer än 45 grader takvinkel är inte lösa steg godkända

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.