Hej,
Har idag fått in en offert för takbyte på vårt 1plans hus på 150 kvm, 485 000:- hamna offerten på, då inkl byte av rännor och tegelpannor. Vi hade räknat på ca 250 000:- och blev lite chockad.. Tycker ni det låter som ett rimligt pris? Taket behöver knappt någon byggställning och är övrigt i bra skick förutom pannorna, men taket är i 6 vinklar..
Har idag fått in en offert för takbyte på vårt 1plans hus på 150 kvm, 485 000:- hamna offerten på, då inkl byte av rännor och tegelpannor. Vi hade räknat på ca 250 000:- och blev lite chockad.. Tycker ni det låter som ett rimligt pris? Taket behöver knappt någon byggställning och är övrigt i bra skick förutom pannorna, men taket är i 6 vinklar..
Det låter orimligt dyrt. Jag fick också förra året en offert på ungefär samma belopp då tänkte jag att jag tar lite rådgivning från experter och fixar själv med lyfthjälp. Allting kostade mindre en 150.000 kr med plåtdetaljer.
Det finns tyvärr många oseriösa hantverkare.
Det finns tyvärr många oseriösa hantverkare.
Låter dyrt tycker jag.Eliols skrev:
Hej,
Jag har senaste 2 åren fått 4 offerter på vårt tak, 1 plan m källare helt rakt utan massa vinklar, takkupor eller annat. De har räknat olika, 140-160 kvm. Men offerterna har hamnat på 160-210 tusen före ROT oxh då gällt nya pannor( bender eller jörnåker) papp/ duk och läkt samt avvattning( hängrännor/ stuprör) div plåtarbeten som inklädning av skorsten ventilationsgenomgöringar 2 st, taksteg och rasskydd nya vindskivor då de är slut. Den dyraste infattade även ev. byte av råspont med upp till 10% av ytan samt nya paneler på gavlarna20-30 kvm. Nödvändiga ställningar/ lyft ingår givetvis. Likaså all städning bortforsling av byggskräp mm. Jag tycker du ska kolla med fler firmor för offert
Produkter som diskuteras: "taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Här är det mer eller mindre standard att de stora firmorna svarar på offert från privatpersoner men vill helst inte ha det, de brukar ligga på runt en halv miljon för de flesta tak. Om någon sen är dum nog att acceptera så kör de. En bekant skulle byta ett extremt enkelt tak utan skorstenar och inga vinklar, han fick offert på en halv miljon från en större firma, då skulle de ställa en fikavagn på tomten för hantverkarna.
80,000 fick han betala till en annan firma.
Jag vill minnas att jag räknade ut att materialet till mitt tak skulle kosta 35,000. 160m2 ungefär. 3 gubbar gör bytet på max 3 dagar för 100,000. 20,000/gubbe för 3 dagars jobb tycker jag är snuskigt bra betalt. Jag funderar på att leja en gubbe på timme och hjälpa till själv, eller göra det själv.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Vilka fantasisiffrorM Markarbetaren skrev:Jag vill minnas att jag räknade ut att materialet till mitt tak skulle kosta 35,000. 160m2 ungefär. 3 gubbar gör bytet på max 3 dagar för 100,000. 20,000/gubbe för 3 dagars jobb tycker jag är snuskigt bra betalt. Jag funderar på att leja en gubbe på timme och hjälpa till själv, eller göra det själv.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Vilken ort gäller offerten för?
Det kan ju skilja ganska rejärt beroende på vilken ort det gäller.
Det kan ju skilja ganska rejärt beroende på vilken ort det gäller.
Släng offerten, även med vinklar är det rent jäkla ocker.
Jag har ett enkelt sadeltak 165 kvm som jag fått tre offerter på där allt utom venthuvar byts (dessa kommer jag att måla själv), d.v.s. papp, läkt, pannor, hängrännor och rör, all plåt osv. Spannet har legat mellan 170 - 190 inkl ROT.
En byggare var lite rolig, han tyckte jag skulle passa på att byta till råspont också för att få ut vindskivorna längre för att skydda fasaden bättre, men jag har tegelhus så fattar inte vad man ska skydda då och har dessutom redan utskjut på ca 20 cm? Tror han drog till med det som argument för att jag inte höll med om att plyfan behöver bytas annat än den som är dålig och han ville få mig att välja råspont.
En annan sak jag lärde mig genom processen är att jag hellre tar in en riktig byggare (typ lokal mindre firma) så man får snacka med någon som faktiskt är snickare och inte säljare. Man tycks få ärligare svar då.
Jag har ett enkelt sadeltak 165 kvm som jag fått tre offerter på där allt utom venthuvar byts (dessa kommer jag att måla själv), d.v.s. papp, läkt, pannor, hängrännor och rör, all plåt osv. Spannet har legat mellan 170 - 190 inkl ROT.
En byggare var lite rolig, han tyckte jag skulle passa på att byta till råspont också för att få ut vindskivorna längre för att skydda fasaden bättre, men jag har tegelhus så fattar inte vad man ska skydda då och har dessutom redan utskjut på ca 20 cm? Tror han drog till med det som argument för att jag inte höll med om att plyfan behöver bytas annat än den som är dålig och han ville få mig att välja råspont.
En annan sak jag lärde mig genom processen är att jag hellre tar in en riktig byggare (typ lokal mindre firma) så man får snacka med någon som faktiskt är snickare och inte säljare. Man tycks få ärligare svar då.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Vad var de andra offerterna på för belopp?Eliols skrev:
Hej,
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Att prata med kompetenta hantverkare är alltid bättre än att pratat med okunniga säljare.raubtier skrev:
Släng offerten, även med vinklar är det rent jäkla ocker.