Vi renoverar vårt nyinköpta hus och idag tog min sambo ner spännduken i ett av rummen. Wow, vilket tak det var dolt under! Någon som vet vad det kallas och när ca det kan vara byggt?
 
  • Gammalt träbjälklag i tak med synliga takstolar och dekorativ listning under renovering av ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Beaam
  • Laddar…
Kan vara en typ av bred pärlspont med massor av fantasi och snickarglädje som någon haft. se efter om det är intakt och inga skador på, lura lite p vad ni vill åstadkomma med det. Otroligt vackert med kan vara lite brokigt om det bruna ska vara kvar
 
Har ju suttit lister där de är brunt. Känns som om man försökt efterlikna något högre ståndsdesign med bondsk prägel. Alla såna här tak jag sett har varit släta.
 
J jonaserik skrev:
Kan vara en typ av bred pärlspont med massor av fantasi och snickarglädje som någon haft. se efter om det är intakt och inga skador på, lura lite p vad ni vill åstadkomma med det. Otroligt vackert med kan vara lite brokigt om det bruna ska vara kvar
Vi behåller det såklart och målar det i passande färg. Tack för svar!
 
  • Älska
MultiMan
  • Laddar…
T topmount skrev:
Har ju suttit lister där de är brunt. Känns som om man försökt efterlikna något högre ståndsdesign med bondsk prägel. Alla såna här tak jag sett har varit släta.
Det är en prästgård vi köpt. Vi målar om taket, men tror att vi skippar listerna. Tack för svar!
 
Vilket tjusigt pärlsponttak!
Tror det är synd om ni inte sätter nya lister, enkla utan för mycket krusiduller.
Vill ni behålla det fina utseendet är linoljefärg ett mycket bättre alternativ än moderna färger som fyller för mycket i de skarpa profileringarna.

Kanske en sådan list eller liknande.

Trälist i profil med skarpa konturer och träådring, lämplig för pärlsponttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja det är ju bara att testa om skarvarna ser okej ut när det är målat, risken är ju att vit färg lyfter fram springan. Lite av tjusningen med dessa tak är ju listerna.
 
hscn hscn skrev:
Vilket tjusigt pärlsponttak!
Tror det är synd om ni inte sätter nya lister, enkla utan för mycket krusiduller.
Vill ni behålla det fina utseendet är linoljefärg ett mycket bättre alternativ än moderna färger som fyller för mycket i de skarpa profileringarna.

Kanske en sådan list eller liknande.

[bild]
Ja, ni har helt rätt! Naturligtvis blir det lister. Tusen tack för svar!
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Hur gammalt är huset?
Hade det varit jag hade jag tagit kontakt med en byggnadsvårdare för att få en idé om hur det kan ha varit från början. Finns det mer liknande att hämta i huset så är ett medlemskap lätt att betala: https://byggnadsvard.se/
 
tensiden tensiden skrev:
Hur gammalt är huset?
Hade det varit jag hade jag tagit kontakt med en byggnadsvårdare för att få en idé om hur det kan ha varit från början. Finns det mer liknande att hämta i huset så är ett medlemskap lätt att betala: [länk]
Huset är byggt 1886. Det är åtta rum i huset och fem av dem har spännduk. Kollar direkt efter byggnadsvårdare! Tusen tack för tipset!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hur det har sett ut syns ju på bilden? Det som saknas är listerna som sagt och där finns det inga rätt och fel. Lister finns det trettielva miljoner olika av och lokala sågar hade oftast egna men de kan ju lika gärna ha varit köpta på annat håll. Bäst blir det om de som ska bo i huset väljer fina lister själva. Såklart tidstypiska då och inga färdigmålade socklar från byggmax.
 
  • Gilla
M.Tryggvesson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.