5 521 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
Takbyte ladugård, råspont eller inte?
Sida 1 av 2
Tjena ska nu plocka ner eternit taket på ladugården och ersätta med plåttak. Jag skall ha full isolerat garage i ena delen av ladugården och undrar nu om jag måste ha råspont eller inte? Taket rör sig om 560m2. Jag har hört att det lätt blir kondens på insida av plåttak och för att inte få fukt att droppa ner i isolering/ övriga ladugården så undrar jag om det finns några alternativ till råspont? Idag är det läktat direkt på takstolar och eterniten skruvad i läkten, jag vill gärna hålla ner kostnaderna så mycket det går, Men ser givetvis att jobbet görs ”rätt”
HejJ Jeppes96 skrev:Tjena ska nu plocka ner eternit taket på ladugården och ersätta med plåttak. Jag skall ha full isolerat garage i ena delen av ladugården och undrar nu om jag måste ha råspont eller inte? Taket rör sig om 560m2. Jag har hört att det lätt blir kondens på insida av plåttak och för att inte få fukt att droppa ner i isolering/ övriga ladugården så undrar jag om det finns några alternativ till råspont? Idag är det läktat direkt på takstolar och eterniten skruvad i läkten, jag vill gärna hålla ner kostnaderna så mycket det går, Men ser givetvis att jobbet görs ”rätt”
Du behöver inte råspont.
Man lägger en duk under plåten som tar hand om kondensen.
Besserwisser
· östergötland
· 2 772 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Är det inte svårt att säga varken eller då ingen vet dimensioner på nånting? Gamla lador behöver ju inte ha klassiska takstolar direkt på normavstånd.
Jag tänker Plannjas anticon coverwall direkt mot takstolar sedan bärläkt direkt på detta. Jag undrar dock om inte ströläkt är att föredra så man får upp bärläkten från duken? Ladan är byggd 1950 och takstolarna är 70x140mm med cc1200.
Hej
Gjorde något liknande men på mindre uthus. Jag lade duken på takstolarna, tvärs takstolarna, duken jag använde hade klisterremsa i överoch underkant så våderna fästes ihop. , låste fast den med 28x50 (eller något sånt) ströläkt och sedan liggand 45x70 bärläkt och plåt. Kändes bra att låsa fast duken ordentligt. 5 år senare serr det bra ut underifrån och aldrig märkt att duken skulle slå eller pumpa vid stark vind.
Gjorde något liknande men på mindre uthus. Jag lade duken på takstolarna, tvärs takstolarna, duken jag använde hade klisterremsa i överoch underkant så våderna fästes ihop. , låste fast den med 28x50 (eller något sånt) ströläkt och sedan liggand 45x70 bärläkt och plåt. Kändes bra att låsa fast duken ordentligt. 5 år senare serr det bra ut underifrån och aldrig märkt att duken skulle slå eller pumpa vid stark vind.