Byggahus.se
Vårt garagetak är gammalt så vi funderar på att få det bytt till våren. Jag är inte säker på hur det är konstruerat. Det är vad jag kan se någon slags gummiduk, som baserat på tjockleksmätningar verkar ligga ganska direkt på lättbetongplanket som utgör taket. Se bifogade bilder. Mina frågor:

Är taket en gummiduk och kan det vara så att den ligga direkt på lättbetongen?

Om man byter, är gummiduk eller papp att föredra? Vilket blir enklast, mest prisvärt etc? Vi brukar gå upp på taket för att skotta när det är mycket snö, samt för att underhålla huset, så det bör tåla att man går på det. Har fått för mig att gummiduk är tåligare men dyrare?

Vad jag förstått kan man lägga ny papp ovanpå gammal papp, men om det är en gummiduk behöver man riva loss all gammal duk? Är det lätt gjort, hur sitter gummiduken fast emot betongen (om den ligger direkt på)?

Har fått en väldigt grovhuggen prisuppgift på ca 400 kr/kvm för att lägga nytt tak, hur applicerbart är det på detta tak? Det blir ju antagligen lite plåtjobb och möjligen något vid anslutningen till fasaden?

Gammalt garagetak med svart gummiduk nära takkanten och rostig plåtkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt garagetak med sliten gummiduk vid övergången till fasad och rörmärken.
Skapa konto

Rickard.
Ser ut att vara derbigum, dvs papp. Ett nytt lager papp är oslagbart om man vill ha bästa valuta för pengarna men du har nog svårt att hitta någon som kan göra ett fackmässigt jobb för så lite. Nån hundring till/m2 troligtvis.

Det SKA monteras ny fotplåt och en bräda/trekantlist på gaveln, företag som inte vill göra det kan du skita i.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Ser ut att vara derbigum, dvs papp. Ett nytt lager papp är oslagbart om man vill ha bästa valuta för pengarna men du har nog svårt att hitta någon som kan göra ett fackmässigt jobb för så lite. Nån hundring till/m2 troligtvis.

Det SKA monteras ny fotplåt och en bräda/trekantlist på gaveln, företag som inte vill göra det kan du skita i.
Tack för svar.

Derbigum verkar dock ha kommit på 80-talet? Garaget byggdes 1976, vet ej om taket lagts om sedan dess. Ska undersöka det.

Kan tillägga att efter hudkontakt med taket så kliar/svider det rätt märkbart. Om det hjälper för att identifiera materialet.

Rickard.
Låter jätteskumt.

Papp smälter om man värmer upp det, det gör inte gummi. Du kan säkert hitta något hemma så du kan testa (tex en bra tändare)

Rickard. Rickard.ag skrev:
Låter jätteskumt.

Papp smälter om man värmer upp det, det gör inte gummi. Du kan säkert hitta något hemma så du kan testa (tex en bra tändare)
Har googlat mer och det måste vara derbigum. Ser precis ut så, med glasfibertrådar som kommit i dagen etc. Närbild på ett äldre svart derbigum-tak med synliga glasfibertrådar och fuktspår vid en plåtskarv.
Skapa konto

Det betyder att taket troligen lagts om under 80- eller 90-tal, dvs inte så gammalt som vu trodde. På ett par ställen längs plåten är träet bakom fuktigt vid regn så något bör väl göras. Är det möjligt att täta enbart längs plåten, i skarven?

Om man lägger ny papp, kan den läggas direkt på den gamla? (Den är lite ojämn och bucklig.)

Bästa svaret

Rickard.
Plåten behöver inte täta mot pappen utan det ska vara ett uppvik upp på väggen som ska göra tätt. Det är säkert 30 år gammalt och lagt med utdaterade metoder så att hålla på och försöka laga på små tak blir fort oekonomiskt. Men du kan såklart försöka en tillfällig förbättring med mjukfog som limmar ner plåten mot pappen.

Ja det går bra att lägga ny papp direkt på. Det värsta ojämnhetera kan man justera innan.

• Gilla
hesalex95
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.