Rickard.
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det löser väl sig i princip självt. Lite nedhäng blir det ju "automatiskt".
Det är inga större problem att spänna duken så den blir i princip slät, men man måste ju såklart anstränga sig för det.

Vet man om att det ska hänga lite så kan det nog kännas automatiskt.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är inga större problem att spänna duken så den blir i princip slät, men man måste ju såklart anstränga sig för det.
I princip ja, men för att spänna den så slät att "kondensbortrinningen" stoppas av reglarna krävs det nog rejäl ansträngning. :)
 
P
Förstår inte varför det pratas om duk,är det inte vanlig armerad plast som gäller? monteras på takstolarna,sedan 45/70 reglar med lämpligt avstånd beroende på plåttyp.
inget röte finns väl eller missar jag något?
 
Redigerat av moderator:
Handyman 1 skrev:
vanlig armerad plast som gäller?
Ja, alltså duk. :D Vi pratar nog om samma sak men med lite olika benämning.
 
Är det så mycket billigare med duk/väv så man inte vill köra råspont och papp?
 
Rickard.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Är det så mycket billigare med duk/väv så man inte vill köra råspont och papp?
Det är väl upp till var och en, 560m2 råspont borde väl kosta 50 000kr +/- några tusen bara i inköp. Kan inte heller tänka mig annat än att väv är billigare /m2 men jag kan ha fel.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Är det så mycket billigare med duk/väv så man inte vill köra råspont och papp?
Billigare är det i alla fall. Exempel från Byggmax. Råspont 103 kr/m2. Papp 30kr/m2. Duk 20-25 kr/m2, om jag nu inte ser eller räknar fel.
 
Du kan köpa plåt med kondensskydd på undersidan. Lite dyrare än att lägga en duk men du sparar ett moment. Alternativt reglar du direkt på eterniten så har du kondensskyddet klart...
 
M Marcussjogren skrev:
Varför kör man så grovt som 45x70 som bärläkt? Är det pga att man inte använder någon råspont som bär vikten av pannorna?
För tp20 så är det 45x70 som tillverkaren rekommenderar vid cc 1200 på takstolarna.
Sen är det rätt skönt att ha lite bredd så att det är lättare att träffa med skruven.
 
  • Älska
Marcussjogren
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Du kan köpa plåt med kondensskydd på undersidan. Lite dyrare än att lägga en duk men du sparar ett moment. Alternativt reglar du direkt på eterniten så har du kondensskyddet klart...
Inte kondensskydd mot isolering vad jag vet..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Inte kondensskydd mot isolering vad jag vet..
Ska det isoleras upp till nock? Uppfattade det som att det fanns ett bjälklag längre ner som skulle isoleras
 
Det ska isoleras en bit ifrån taknock, lägger man något på ovansidan av isoleringen typ vindduk eller liknande? Kommer vara luft spalt på ca 30cm mellan isolering och ”yttre” tak duk innifrån sett
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.