Tjo!
Har tagit på mig att renovera taket på vårat gemensamma pumphus nästa sommar.
Det är en liten gjuten byggnad på ca4*4meter som är delvis under mark och klimatet inne i pumphuset är rätt fuktigt och håller sig över nollan på vinterna av sig själv.
Ingång i pumphuset är genom en lucka i taket.
Taket är i dagsläget totalt genomruttet och reglarna fnasar sönder i näven.
Nuvarande struktur är utifrån och in:
Galvad pannplåt
Reglar med mineralull emellan
Stålskivor
Stålbalkar
Stålskivorna och stålbalkarna som håller upp allt är i bra skick så de tänkte jag ska behållas.
Min tanke om uppbyggnad är.
Plast eller papp över stålskivorna för att förhindra invändig fuktig luft att ta sig upp genom skarvarna.
Sedan sedvanligt rutnät av reglar, 120x45(tryckat för fuktiga miljöer kanske, overkill?)
Mineralull som isolering däremellan.
Skivor eller spont över det
Takpapp
Och sist takplåt i oskarvade ark då taklutningen är tveksamt låg.
Hur låter det?
Ideer på hur jag löser luckan i taket för åtkomst önskas väldigt gärna!