B
God kväll!

Jag var ett tak med dubbelfalsat plåttak. Öppna ytorna ser mer än bra ut. Dock har jag sett tendenser till rost i lite vinklar där vattnet rinner. Huset har inga hängrännor utan rinner i vinklar längst ner på taket.
Där och på några ställen på taket ser jag begynnande rost under färgen.

Taket målades om för 4 år sedan av förre ägaren. Han är död så går inte fråga något mer detaljerat om detta.

OM det visar sig vara rost på flera ställen, går detta att laga på ett äldre plåttak. Känns jobbigt om man måste byta hela taket på ett stort hus för ett gäng mindre skador.

Någon som vet eller varit med om liknande, vad och hur kan man laga.
Kan man byta ut delar eller hur brukar man göra.

Det går att laga, men kan behöva byta plåt tills man kommer till plan yta så det finns utrymme för ny fals.
Det är också ett sånt jobb du vill ha ett riktigt plåtslageri till, det är få byggfirmor som kan hantera känsligare plåtarbeten.

har du möjlighet att lägga upp bilder ?

B
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
har du möjlighet att lägga upp bilder ?
Tack för ditt och andras svar. Har tyvärr varit lite snö under gångna helgen, alltid lika deprimerande när det än händer :)

Så inte kunnat klippa några bra bilder. Men kan säga att det svårt att få bra bilder då det är små och kanske ofarliga tendenser. Med kommer snarast!

Precis om någon skrev, är det enligt min mening ett beställningsjobb för en erfaren och kunnig plåtslagare. Den "lokala snickaren" i allmänhet har en tendens att alltid veta. Men ofta visa sig ha lite fel för sig :)

Hittat en man från grannstaden som jobbat med bla dubbelfalsat plåttak i över 30 år. Dock pensionerad.
Han ska komma och inspektera när det är snöfritt och torrt på taket.

Man vill helst ha två bedömningar dock och ha lite koll själv oxå.

Så alla tips och erfarenheter uppskattas

Om det bara är tendenser till rost under färgen skulle jag gissa att där fanns rostfläckar före de målade taket och så slarvade de med underarbetet.

Slipa bort färgen från fläckarna och putsa bort rosten och grundmåla och måla fläckarna på nytt så blir det sannolikt bra.

Går det hål någonstans när du putsar bort rosten så får du be en skicklig plåtslagare reparera med någon ny plåt där det behövs.

B
Någon annan som gjort en "renovering av småfel i äldre plåttak?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.