Vårt hus är byggt -67, har papp o plåttak. Pappen är nog aldrig bytt vilket betyder att den är över 50 år gammal. Plåten var bytt -96 så runt 25 år gammal.
Nu idag regnade det ganska mycket o jag upptäckte 2 läckor, en på golvet (antar det har droppat ner) för det är fuktigt på en planka där. Sen en som har droppat ner från taket på isoleringen, ligger i anslutning till en rörgenomförning så vet inte om det är otätt kring den, det var iaf surt på en planka o det droppade ner.
Jag funderar på att byta hela taket eftersom pappen är så gammal. Hade en takläggare här idag akut, eftersom jag ville bedöma läckan. Han tyckte typ att har det börjat läcka så börjar det gärna på fler ställen så lika bra o byta hela.
Hade 2 takläggare här i våras då vi flyttade in men då var den läckan torr så de tyckte inte att man behövde göra något åt det.
Vad säger ni med mer erfarenhet, lägga nytt tak (papp,plåt) eller punktlaga?
Ska lägga till att vi ska tilläggsisolera vinden..så då tänkte vi passa på att göra det samtidigt. Vi har inte så tjock isolering så ska smälla på ett par 10-tals cm till.
Nu idag regnade det ganska mycket o jag upptäckte 2 läckor, en på golvet (antar det har droppat ner) för det är fuktigt på en planka där. Sen en som har droppat ner från taket på isoleringen, ligger i anslutning till en rörgenomförning så vet inte om det är otätt kring den, det var iaf surt på en planka o det droppade ner.
Jag funderar på att byta hela taket eftersom pappen är så gammal. Hade en takläggare här idag akut, eftersom jag ville bedöma läckan. Han tyckte typ att har det börjat läcka så börjar det gärna på fler ställen så lika bra o byta hela.
Hade 2 takläggare här i våras då vi flyttade in men då var den läckan torr så de tyckte inte att man behövde göra något åt det.
Vad säger ni med mer erfarenhet, lägga nytt tak (papp,plåt) eller punktlaga?
Ska lägga till att vi ska tilläggsisolera vinden..så då tänkte vi passa på att göra det samtidigt. Vi har inte så tjock isolering så ska smälla på ett par 10-tals cm till.
Utsidan? Det är svart plåttak som ser schysst ut (alltså inga beläggningar eller annat skit). Finns 3 "skorstenar" som oxå är plåtbeklädda, tror det är uppvikt plåt.H huggan skrev:
Ett ställe som har plåt ända upp till nocken on det var nog nått avloppsrör som gick där, som drog in luft eller vad takläggaren sa.
Vad är det ovanför läckan då? Plåt håller ju egentligen för alltid, det enda som brukar vara risk är ju genomföringarna, och ev skruvar som har tappat packningen. Men det är väl såklart värt att byta taket, även om punktlagningar kan förlänga det hela många år.
Det är papp o sen plåt, antagligen är det nån packning på nån skruv som gått (trodde de iaf flesta ggn) lr så är det vid rörgenomföringen det är, som du säger. Han sa att ibland blåser det fel o är det då hål i pappen så letar det sig ju in.S johd01 skrev:
Har bett om offerter på punktlagning samt hela taket o ska höra med flera firmor oxå.