8 901 läst ·
22 svar
9k läst
22 svar
Lägga om tak själv eller leja ut? Pris och arbetsinsats
H HSP skrev:2 veckor för 2 personer tog det mig att byta 90m2 lertegel mot betong.
Första takbytet för oss båda.
Det som gjordes var byte av papp, läkt, tegel, vindskivor, och hängrännor. Samt Byte/reparation av ca 1,5m2 råspont.
Jag tog in hjälp av kranbil för upplyft av tegel. Samt plåtslagare med skorstensbeslaget.
Vindskivor bytte jag och hade de gamla som mall.
En vecka per sida, hade bara ställning till en sida i taget.
Samt container för gammalt tegel.
Det var endast några få pannor som behövdes kapas runt skorsten.
Monterade även steg till skorstenen. Och glidskydd.
Det jag hade förberett med var att ha allt hemma. Läst på och frågat om hur man gör så det var vara att köra. Arbetade 7:30-17:00 inget arbete lördag eller söndag. Hade tur med vädret.
Det som jag betalade utöver material var hyra ställning, kranlyft, plåtslagare för skorstensbeslaget och Container
Totalt blev kostnaden hälften mot billigaste offerten.[/QUOTAtt anlita firma är ju till för dom som är höjdrädd,eller ej tid utföra själv,Brist på kunskap, Täckande garantier,hög ålder,osv o som inte är snåla o har pengarna att anlita.
tror vingslag runt varandra, mitt tak på 88 kvm har jag fått offert på 190k. Det är en enkelt sadeltak med en skorsten. Material ca 50k => 140k arbete och omkostnader => om de har ca 500kr/h så motsvarar det 7 gubbar heltid i en vecka. Vad är det i takläggning som gör det svårt ? Alltså jag är nyfiken, sätta läkten rätt är ju matematik och att kunna mäta. Första raden måste bli rak men det går ju att mäta också. Känns snarare som att det är mycket tid som behövs.M Ronny takläggare1 skrev:
Att motivera alla kostnader med huset var dyrt köper jag inte. Det är ju ett klassisk säljarknep och inget annat. Man kan ju vända på det, vad är det som gör att jag ska betala någon 200k för att byta ett simpelt tak ?
såg det bara var 88kvm,Då är det durt om du inte har kupor,takfönster osv,Viktor.J skrev:
tror vingslag runt varandra, mitt tak på 88 kvm har jag fått offert på 190k. Det är en enkelt sadeltak med en skorsten. Material ca 50k => 140k arbete och omkostnader => om de har ca 500kr/h så motsvarar det 7 gubbar heltid i en vecka. Vad är det i takläggning som gör det svårt ? Alltså jag är nyfiken, sätta läkten rätt är ju matematik och att kunna mäta. Första raden måste bli rak men det går ju att mäta också. Känns snarare som att det är mycket tid som behövs.
Att motivera alla kostnader med huset var dyrt köper jag inte. Det är ju ett klassisk säljarknep och inget annat. Man kan ju vända på det, vad är det som gör att jag ska betala någon 200k för att byta ett simpelt tak ?
1 skorsten, 11 graders lutning typ. Råsponten är ok. jag förstår att det är ett roffande med ställning och allt, men med dessa priser (2150 kr/kvm tot) så överväger jag att göra det själv. I och med att det är ett enkelt tak. Får man första raden rak Och läkten är på rätt avstånd så kan det ju Inte bli fel tänker jag. Att lägga papp ser ju ganska enkelt ut. Kan man följa tillverkarens instruktioner och inte är dum i huvudet så borde det inte vara för mycket bekymmer. Dock så lär det ta tid, absolut. En tid som många inte har och tar in hantverkare. Och självklart ska bolagen Ha cash och gå runt, det säger jag inget om. Det jag frågar mig är hur mycket jag är villig att betala för detta ”enkla” men tidskrävande jobb. Att måla fasaden tar väl lika lång tid men kostar typ hälften...M Ronny takläggare1 skrev:
2150 kvm var lite saftigt,bor du i stockholm där det är durare,max 1700 då det är enkelt tak som du skriver.Viktor.J skrev:
1 skorsten, 11 graders lutning typ. Råsponten är ok. jag förstår att det är ett roffande med ställning och allt, men med dessa priser (2150 kr/kvm tot) så överväger jag att göra det själv. I och med att det är ett enkelt tak. Får man första raden rak Och läkten är på rätt avstånd så kan det ju Inte bli fel tänker jag. Att lägga papp ser ju ganska enkelt ut. Kan man följa tillverkarens instruktioner och inte är dum i huvudet så borde det inte vara för mycket bekymmer. Dock så lär det ta tid, absolut. En tid som många inte har och tar in hantverkare. Och självklart ska bolagen Ha cash och gå runt, det säger jag inget om. Det jag frågar mig är hur mycket jag är villig att betala för detta ”enkla” men tidskrävande jobb. Att måla fasaden tar väl lika lång tid men kostar typ hälften...
Du kan alltid fråga ägaren om han kan gå ner i pris o det gör dom oftast,dom saftar på i början o känner av kunden,Säger han nej så ta in prisförslag från annan firma,men var noga dom får med wakaflexduk vilket många takfirmor fuskar med o att ställningen är godkänd enligt arbetsmiljöverkets norm,köpa tak är förhandling.Lycka till.Viktor.J skrev:
1 skorsten, 11 graders lutning typ. Råsponten är ok. jag förstår att det är ett roffande med ställning och allt, men med dessa priser (2150 kr/kvm tot) så överväger jag att göra det själv. I och med att det är ett enkelt tak. Får man första raden rak Och läkten är på rätt avstånd så kan det ju Inte bli fel tänker jag. Att lägga papp ser ju ganska enkelt ut. Kan man följa tillverkarens instruktioner och inte är dum i huvudet så borde det inte vara för mycket bekymmer. Dock så lär det ta tid, absolut. En tid som många inte har och tar in hantverkare. Och självklart ska bolagen Ha cash och gå runt, det säger jag inget om. Det jag frågar mig är hur mycket jag är villig att betala för detta ”enkla” men tidskrävande jobb. Att måla fasaden tar väl lika lång tid men kostar typ hälften...
Har lagt Planja trend på min sommarstuga. Är något met än normalhändig och har aldrig lagt tak. Vi var två stycken och la först ena halvan och nästa sommar andra halvan. Enkelt hus bara en skorsten som plåtis klädde in. Tog något mer än 1 vecka per halva. Jag räknar bort förberedelser som att sätta sig in i tekniken innan man börjar. För ett halvt hus: En dag att hämta ställning och sätta upp den. En dag att ta ner och lämna tillbaka. En dag att plocka ner teglet. En dag att ta bort läkt gammal papp byta spont och lägga ny papp. En dag att ta ner gamla rännor och sätta upp nya. Nu har det gått 5 dagar och vi har vindskivor, takfotsplåt, vindskivsplåt och nockplåt kvar. Och lägga själva takplåten vilket nästan var det lättaste. Tog lite längre tid att dela på två tillfällen men vi var tvungna. Kostnaden blir komplett plåt från Planja + plåtis för skorsten + container + papp + hyra ställning+ lite virke + ett gott humör. Om man inte jobbar lör-sän så är två veckor för kort tid. Gissar att vi la 200-250 tim sammanlagt. Ändå ganska bra timlön.Viktor.J skrev:
Redigerat:
Vi uppgraderade pannorna till en lite dyrare modell och lejde in plåtslagare för skorsten. Totalt landade vi på 48000 (plåtisen 4000). Det tog oss straxt över 2 veckor, då barnvakt uteblev och vi fick jobba en i taget större delen av tiden. Taket är besiktigat och arbetet är ”mycket väl utfört”. Försäkringen ska gälla så länge det är fackmannamässigt utfört vilket vi nu har papper på att det ser ut att vara.
verkligen inga konstigheter ♀️ Tungt att bära runt pannor, en panikartad täckning mitt i natten när det började ösregna utan förvarning annars rullade det på rätt bra..
verkligen inga konstigheter ♀️ Tungt att bära runt pannor, en panikartad täckning mitt i natten när det började ösregna utan förvarning annars rullade det på rätt bra..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Någon som kan rekommendera en bra takläggare i Norrtäljeområdet?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Tips på takläggare stockhom
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Renovera med takmassa eller lägga om skiten?
Tak & Vind -
Rimligt pris lägga om tegeltak lägenhetshus?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Rekommendation Takläggare Norrtälje
Referenser Hantverkare & Entreprenörer