30 221 läst ·
32 svar
30k läst
32 svar
Luftspalt snedtak och diverse övervånings frågor
Skönt.
Då slipper jag ligga sömnlös på nätterna.
På Isovers principbeskrivningar finns ett antal olika system som innebär att man eliminerar luftspalt närmast isoleringen, men inget som specifikt nämner masonit som undertak, utan främst råspont. Men jag förutsätter att effekten blir den samma.
(Masoniten hos oss är dessutom tejpad i skarvarna så att fukt inte ska kunna vandra in mellan skarvarna.)
Då slipper jag ligga sömnlös på nätterna.
På Isovers principbeskrivningar finns ett antal olika system som innebär att man eliminerar luftspalt närmast isoleringen, men inget som specifikt nämner masonit som undertak, utan främst råspont. Men jag förutsätter att effekten blir den samma.
(Masoniten hos oss är dessutom tejpad i skarvarna så att fukt inte ska kunna vandra in mellan skarvarna.)
Takboarden är tätK kimmo_thn skrev:Nu förstår jag inte helt hur du tänker.. Den luftspalten som är mellan takpannorna och masoniten är ju inte något som ventilerar våran vind (det som blir ovanför isoleringen) med denna standard luftspalt som de flesta sätter dit och hus tillverkaren rekommenderar skapar ju ordentlig med ventilation från takfoten och hela vägen snedtak och vind.. Det är ventilerad nock på huset med borrade hål i masonit undertaket mot nock idag. Ja man kanske sparar lite arbete igenom att skita i luftspalten men i pengar är det ju så små pengar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Luftspalt i snedtak under bandtäckt plåt – vilken skiva ska man välja?
Isolering -
Svarta fläckar i snedtak utan luftspalt o plast
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Luftspalt snedtak inför isolering
Isolering -
Tilläggsisolering av snedtak vind - luftspalt, tjocklek, ångspärr?
Isolering -
Luftspalt, snedtak intill gavelvägg?
Tak & Vind